07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 09 بهمن 1397 ساعت 13:40

راهی برای عبور از تحریم‌های داخلی نداریم

با حدود 20 سال سابقه کار به صورت مستقیم یا در زمینه حفاری و یا زمینه‌های مرتبط با حفاری که ده سال آن را در یک شرکت حفاری پیمانکاری گذرانده‌ام و تجربه کسب کرده‌ام و ده سال بعدی را در شرکتی که خودم راه‌اندازی کرده‌ام گذرانده‌ام، در واقع می‌توانم اذعان کنم که یکی از مشکلات ما در اتحادیه حفاران غیرنفتی و در حال حاضر بحث واردات است؛ با وجود این که بحث معدن بسیار در اقتصاد کشور تاثیرگذار است و نیاز به توجه ویژه دارد اما متاسفانه در بحث‌های اولویت بندی واردات کالا ما همیشه مظلوم واقع شده‌ایم کما اینکه در حال حاضر هم در بحث تخصیص ارز و واردات مشکلات زیادی پیش روی ما قرار گرفته است.
با شروع سال 97 و نوسانات نرخ ارز و سپس طرح راه حل دلار دولتی با قیمت 4200 تومان، اگرچه تعدادی از واردکننده‌ها از این دلارهای دولتی منتفع شدند اما در واقع شرکت‌های واردکننده اتحادیه دسترسی به ارز دولتی نداشتند؛ با وجود اینکه تعداد زیادی از واردکننده‌های لوازم لوکس موفق به دریافت ارز دولتی شدند اما ما را در دسته بندی‌ها قرار ندادند.


با وجود اینکه برخی از کالاهای ما داخل ایران قابل تولید هست اما همچنان اغلب این کالاها تولید داخلی ندارند و نیاز مبرم به واردات آنها وجود دارد و همین امر موجب شده فعالیت‌های ما با چالش روبرو شود و افزایش سرسام آور قیمت‌ها را داشته باشیم و نتیجه نهایی این است که این نوسانات بر روی قیمت نهایی حفاری تاثیر بر جای می‌گذارد.
در بخش معدن نیاز بر این است که در پیشامدهای کنونی آینده نگری داشته باشیم به این مفهوم که ممکن است تاثیر کوتاه مدت نداشته باشند اما در بلندمدت تاثیرگذاری مشهود می‌شود. کالای حفاری زمانی که وارد گمرک می‌شود ارزیاب‌ها و کارشناسان گمرک قادر به شناسایی آن نه از لحاظ قیمت، نه از لحاظ نوع کالا و نه از لحاظ کاربرد آن هستند و ما همیشه با این مساله درگیر هستیم و شاید همین عدم شناخت‌ها باعث شده ما در بخش واردات هم محروم از ارز دولتی باشیم و هم در بحث ارز دولتی مورد چشم پوشی قرار بگیریم به این مفهوم که کارشناسی‌های انجام شده برای تصویب قانون مشکل داشته است.
اگرچه تعدادی از دستگاه‌های حفاری در داخل کشور تولید می‌شود اما در حقیقت این تولید کفاف مصرف را نمی‌دهد، یا کیفیت لازم را ندارد یا تعداد تولید تامین کننده نیازها نیست، همچنین این دستگاه‌ها در عمق زیاد پاسخگو نیستند؛ در کنار دستگاه‌ها، ما لوازم و ابزار حفاری هم داریم که آنها قطعا نیاز به واردات دارند، در این بخش می‌توان به مته‌ها و لوله‌های حفاری اشاره کرد که در داخل کشور قابل تولید نیست. مشکل عمده ما بر روی لوازم حفاری درون چاهی است چرا که شرکت‌ها واردات این لوازم به صورت مرتب انجام نمی‌گیرد و آنچه که در حال حاضر انجام می‌شود نیاز مقطعی است و زمانی که لوازم و ابزار نداشته باشیم حتی وجود دستگاه هم کارآمد نخواهد بود. در حقیقت ما نیاز به مجوزی برای واردات کالای مورد نیاز اعضای پیمانکار داریم.
در پایان اینکه ما در اتحادیه حفاران غیرنفتی مثل خیلی از دیگر دوستان در انجمن‌ها و اتحادیه‌های دیگر، بیشتر با مشکل تحریم‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ در حقیقت تمام این مسایل را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد: در شرایطی که راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌های خارجی وجود دارد ما راهی برای عبور از تحریم‌های داخلی نداریم! در دور پیشین تحریم‌ها با پرداخت هزینه‌های بیشتر توانستیم کالاهای موردنظر را وارد کنیم اما آنچه که در حال حاضر راه حلی برای آن نداریم برخوردها و تحریم‌های داخلی است.

 

حمیدرضا اسماعیلیان عضو اتحادیه حفاران غیرنفتی