07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 06 اسفند 1397 ساعت 11:45

مهندس آزاد رییس سابق اتحادیه آهن فروشان: خروج از بورس موجب نابسامانی دوباره در بازار فولاد می‌شود

IMG 0470حضور محصولات معدنی و فولادی در بورس کالا باعث واقعی شدن قیمت کالاها، تزریق سود به تولید و شفافیت اقتصادی و در نتیجه افزایش سرعت پیشرفت و توسعه این صنایع شده است. این دیدگاهی است که در گفت‌وگو با بیشتر کارشناسان معدنی و فولادی در رابطه با حضور محصولات این بخش در بورس کالا به آن اشاره می‌شود. در واقع صاحبنظران معدنی بر این باورند که بورس کالا با وجود فراز و نشیب‌های اقتصادی سال‌های اخیر، بستری شفاف و رقابتی برای حضور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فراهم آورده و به واسطه این بستر معاملاتی کشف واقعی قیمت‌ها بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا ایجاد شده است. با توجه به در نظر گرفتن شرایط بحران اقتصادی در داخل کشور انتظارها از چنین ابزاری در نظام اقتصادی ایران این بود که بورس کالا تسهیل کننده فروش داخلی و در عین حال جذب خریدار خارجی باشد، صادرات در شرایط تحریم آن چیزی بود که انتظار می‌رفت با حضور در بورس کالا برای شرکت‌ها محقق شود. در عین حال در شرایطی که برخی از پیش‌بینی‌ها با توجه به زیرساخت‌ها، پتانسیل‌ها و تجارب بورس کالا، خبر از تمایل تعداد بیشتری از تولیدکنندگان و فعالین بازار فولاد به حضور در این حیطه می‌داد زمزمه‌هایی مبنی بر خروج محصولات معدنی و فولادی از بورس کالا آغاز شد؛ زمزمه‌هایی که مخالفان و موافقان خود را به همراه داشت، کارشناسان اگرچه در بیشتر موارد بر مزایای حضور در بورس تاکید دارند اما در عین حال برخی بر این باورند که حضور محصولات معدنی و فولادی در شرایط فعلی در بورس چندان به نفع فعالان این بازار و نیز سازوکار بورس کالا نیست؛ در این رابطه ماهنامه جهان معدن در گفت‌وگویی با مهندس محمد آزاد رییس پیشین اتحادیه آهن فروشان نظر وی را در رابطه با ادامه معاملات در بورس کالا و نیز خروج این محصولات از بورس جویا شده است:

نظر شما درباره طرح برخی مباحث در مورد خروج محصولات فلزی و معدنی از بورس کالا و معامله در خارج از بورس چیست؟
به نظر من اگر بخواهند این محصولات را از بورس خارج کنند دوباره نابسامانی به بازار بازمی‌گردد. محصولات با قیمت‌های متفاوت و رقابت‌های نابجا و ناسالم فروخته و بازار آشفته می‌شود. بورس کالا هر عیبی که داشته باشد، برای شفاف سازی قیمت‌ها و تعیین قیمت بر روی تابلو نقش مثبت و مهمی داشته است، همه کارخانه‌ها به قیمت روی تابلو در بورس کالا توجه دارند حتی شرکت‌هایی که کالاهای خود را در بورس عرضه نکرده‌اند نیز از قیمت‌های تابلوی بورس استفاده می‌کنند که یک وحدت رویه‌ای در قیمت گذاری کالاها ایجاد کرده است. لذا برای من روشن نیست که چرا قصد خروج محصولات فلزی از بورس کالا را دارند.
با توجه به اینکه در دوران رکود اقتصادی قرار داریم، آیا برای حل مشکل فروش واحدهای صنعتی و معدنی این راهکار را مفید می‌دانید؟
راهکار را می‌شود در خود بورس و در تابلوی بورس اصلاح کرد و نیازی به خروج از بورس و معاملات پنهانی نیست. درست است که در دوران رکود اقتصادی قرار داریم و این شرایط برای همه است، ولی اگر قرار باشد که فروش بیشتری داشته باشند می‌توانند قیمت پایه‌شان را در تابلوی بورس کمتر بگذارند. به عنوان مثال وقتی قیمت میله گرد را 3216 تومان اعلام می‌کنند و جای رقابت می‌گذارند برای اینکه قیمت را افزایش دهند می‌توانند قیمت پایه را 3000 تومان اعلام کنند، رقابتی هم که ایجاد می‌شود هم می‌تواند مثبت و هم منفی باشد اما خیلی بهتر است که خریدار بتواند قیمت را هم مثبت بزند هم منفی. فساد خارج از بورس در معاملاتی به وجود می‌آید که کارخانه‌هایی به صورت پنهانی و با قیمت پایین‌تر معامله را انجام می‌دهند.
خروج از بورس کالا چه پیامدهای منفی برای صنایع و بازار محصولات به همراه خواهد داشت؟
کالاها استاندارد لازم خود را از دست می‌دهند برای اینکه کسی که می‌خواهد ارزان‌تر بفروشد و در رقابت کالای خود را به فروش برساند پس می‌تواند در تولید محصول سهل انگاری کند و این سهل انگاری باعث شود استاندارد لازم از بین برود و مشکلات عدیده‌ای به وجود آید.
عرضه محصولات در بورس کالا چه مزایایی به همراه داشته و خواهد داشت؟
تنها مزیت اصلی بورس کالا شفاف سازی قیمت‌ها و معاملات بوده است. قیمت‌ها در بستر بورس کالا کشف و معاملات شفاف سازی شده است و هیچ معامله‌ای پنهانی صورت نگرفته است و خریدار و فروشنده هر دو معلوم بوده‌اند. لذا اگر بخواهند بورس را حذف کنند شفافیت در معاملات از بین می‌رود.