12 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 30 مهر 1398 ساعت 10:10

کشور از ساختار صادراتی برخوردار نیست

13980606000227 Test PhotoNرئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کشور از ساختار صادراتی برخوردار نیست، گفت: به عنوان یک کشور صادرکننده تجهیز نشده‌ایم بلکه با توجه به منابع غنی نفتی صرفا یک کشور صادرکننده نفت بوده‌ایم.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از فارس، جمشید نفر در پاسخ به این سوال که مشکل اساسی صادرات ما چیست، گفت: این سوال یک سوال کلیدی و اساسی است؛ به این جهت که صحبت‌هایی که در رابطه با صادرات بیان می‌شود صرفا جنبه شعاری دارد و و نمی‌توانم مقصر اصلی این موضوع را به عنوان یک فرد و یک ارگان معرفی کرد، اما در پاسخ به این سوال به نظرات آقای زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران استناد می‌کنم که به صورت کاملا صادقانه به آن پاسخ می‌دهد و می‌گوید که کشور ما از ابتدا چه قبل و چه پس از انقلاب به عنوان یک کشور صادرکننده تجهیز نشده است بلکه با توجه به منابع غنی نفتی صرفا یک کشور صادرکننده نفت بوده است و هر زمانی که یک مقدار بیشتر در مورد صادرات صحبت می‌شود همان زمان‌هایی است که نفت از نظر قیمت و صادرات مورد تهدید قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: بنابراین در چنین شرایط مسئولان به خاطر می‌آوردند که در کنار نعمت بزرگ نفت، نعمات دیگری هم دارند که با همت می‌توانند از آن صادرات خوب و قابل توجهی ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات صادرات باید نگاهمان را تغییر دهیم بیان داشت: نگاه مسئولین و دست‌اندرکاران کشور و نگاه آحاد مردم به مقوله صادرات باید بدین گونه باشد که نقش صادرات در اقتصاد ملی کشور یک نقش ویژه است و برای اینکه صادرکننده بتواند این نقش ویژه را اجرا کند باید تمام تمهیدات لازم را برای صادرکننده فراهم کرد.

نفر در پاسخ به این سوال که لغو روز ملی صادرات و موکول کردن این روز به زمانی دیگری آیا به منزله بی‌توجهی به صادرات است، گفت: 100 درصد این مساله ناشی از بی توجهی به مساله مهم صادرات است. وقتی می‌گوییم مشکل ساختاری داریم این بدین معناست که هنوز این باور در دولتمردان و آحاد مردم ما شکوفا نشده که مساله صادرات، مساله مهمی است و هیچ چیز نمی‌تواند باعث تعطیل شدن صادرات و یا امور مربوط به آن شود.

این فعال اقتصادی بیان داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سیستم‌هایی برای صادرات تنظیم شده که حتی یک ثانیه مسیر صادرات مختل نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روز ملی صادرات روز بسیار ویژه‌ای است بیان داشت: برای تغییر نگرش در این مورد باید مسئولین، مردم و رسانه‌ها کمک کنند. متاسفانه امسال به دلایل موهومی مراسم روز ملی صاردات به تعویق افتاد و علیرغم پیش‌بینی‌های فوق‌العاده‌ که برای برگزاری این روز انجام شده این مراسم برگزار نشد.

نفر اظهار داشت: قرار بود صادرکنندگان و مسولین در این مراسم سخنرانی کنند که صحبت‌های آنها در این شرایط بحرانی برای صادرات راهگشا بود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: لغو مراسم روز ملی صادرات دقیقا ناشی از مشکلات ساختاری اقتصاد است و در کلان قضیه باید اصلاح شود.

* ترکیه زیرساخت‌های صادرات را تقویت کرد

وی در پاسخ به این سوال که کشور ترکیه در سال‌های اخیر در زمینه توسعه صادرات پیشرفت قابل توجهی داشته است، این کشور چه اقداماتی انجام داده که ما از آن غافل بوده‌ایم، گفت: کشور ترکیه از نگاه صادرات محور مردم و مسئولین بهره‌مند است که ما از آن محروم هستیم.

نفر با اشاره به پیشرفت قابل توجه کشور ترکیه در زمینه صنعت چرم و صادرات این محصول گفت: ترکیه در سال 1991 و در زمان فروپاشی شوروی سابق صنعتی به نام چرم نداشت اما از فرصت مناسب بعد از فروپاشی شوروی بهره گرفت و امروز حرف اول را در خصوص صنعت چرم می‌زند.

وی افزود: علیرغم اینکه ایران در زمینه صنعت چرم از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است و جزء اولین کشورهایی تولید کننده چرم بوده‌ایم اما امروز چرم نیم ساخته ما به این کشور صادر می‌شود و آنها آن را با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌کنند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: این در حالی است که تجربه و هنر ایرانی در زمینه صنعت چرم زبانزد است اما وقتی به این صنعت توجه نمی‌شود و صدها میلیارد تومان سرمایه توسط بخش خصوصی در اثر بی‌توجهی از بین می‌رود و سیاستگذاران هم هیچ توجهی به نظرات بخش خصوصی در این زمینه ندارند پس کاملا طبیعی است که ما در این زمینه دچار آسیب شویم

وی اظهار داشت: اکنون کشور ترکیه در زمینه صادرات جزء 10 کشور موفق دنیا است و دلیل این موفقیت هم، قوانین ساختاری در کشور ترکیه است بطوری که تمام ارگان‌ها به محض ورود یک فرد به مقوله صادرات موظف به خدمات رسانی ویژه به صادرکننده و تولید‌کننده می‌شود تا نتیجه مثبت حاصل شود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا صادرات به کشورهای مثل عراق و افغانستان که در امر واردات کالا چندان سخت‌گیری نیستند منجر به تنبلی ما در صادرات شده است و آیا توجه به صادرات به این کشورها ما را از توسعه بازارهای صادراتی غافل می‌کند یا خیر، بیان داشت: در مسیر صادرات باید به صادرات پایدار توجه داشت زیرا صادرات کوتاه مدت و اتفاقی که بر مبنای اتفاق ویژه می‌افتد زمانی محدود دارد و نمی‌تواند در دراز مدت ادامه یابد.

وی گفت: قطعا تمرکز بر صادرات به یک یا چند کشور در امر صادرات مساله درستی نیست زیرا این بازارها توسط صادرکنندگان دیگر شناسایی خواهد شود و ممکن است از دست برود.

* نگاه ساختاری به اقتصاد باید تغییر کند

رئیس کمسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه محدود بودن بازارهای صادراتی به ساختار اقتصادی کشور مربوط می‌شود، گفت: به هر حال کشور از ساختار صادراتی برخوردار نیست و برای دست یافتن به این مهم باید از تولیدات صادرات محو استفاده کنیم و برای آن پژوهش‌های صادراتی داشته باشیم و مزیت‌های کشور را بشناسیم.

وی با بیان اینکه ایران از 4 اقلیم برخودار است، افزود: این 4 اقلیم از پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است و محصولات کشاورزی ما برای اروپاییان علیرغم اینکه دارای استانداردهای جهانی سخت‌گیرانه‌ای است بسیار بی‌نظیر است.

نفر اظهار داشت: در حالی که چندی پیش صادرات رب گوجه فرنگی ممنوع شد امروز شاهد آن هستیم که گوجه فرنگی بر روی دست تولید کننده مانده است و حتی با ارزان‌ترین قیمت هم محصول کشاورز خریدرای نمی‌َود.

وی بیان داشت: این مشکلات ناشی از نوع نگاه ساختاری به اقتصاد است و تا زمانی که این نگاه تغییر نکند مشکلات صادراتی ادامه خواهد یافت.