01 خرداد 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 10 دی 1398 ساعت 17:45

دیدار رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با سفیر ویتنام در تهران

0218qحمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با «نگوین مان هی ین» سفیر ویتنام در تهران، در محل سازمان توسعه تجارت ایران دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، این دیدار در راستای هماهنگی کارگروه مشترک ارتقای روابط تجاری ایران و ویتنام که قرار است 15 و 16 دی‌ماه امسال به میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شود، صورت گرفت.

حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با سفیر ویتنام در تهران، با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور در زمینه استکبارستیزی، بر لزوم گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و ویتنام تاکید کرد و حضور هیات تجاری کشور ویتنام در آینده نزدیک در تهران را بسیار با اهمیت دانست.

گفتنی است، در این دیدار جزییات حضور هیات‌ ویتنامی در تهران و امضای تفاهم‌نامه گسترش مناسبات تجاری دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در همین راستا سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: نشست کارگروه مشترک ارتقای روابط تجاری ایران و ویتنام در دو بخش رسمی و تجاری در 15 و 16 دی‌ماه در محل سازمان توسعه تجارت ایران، برگزار می‌شود.

وی افزود :متولی برگزاری بخش خصوصی و تجاری که شامل برگزاری جلسات B2B و جلسه با تجار است، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی ایران است و برنامه‌های هیات تجاری با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی ایران و اتاق مشترک ایران و ویتنام انجام می‌شود و بخش رسمی نیز از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود.

سیدآقازاده اظهار داشت: انتظار می‌رود در این نشست، ضمن امضای دو سند با طرف ویتنامی، یادداشت تفاهم سومین کارگروه نیز به امضا برسد.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: ویتنام از بازارهای بزرگ صادراتی برخوردار است و ظرفیت بالایی برای گسترش صادرات و روابط تجاری با این کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: این کشور بیش از 90 میلیون جمعیت دارد و رشد اقتصادی بالایی در سال‌های گذشته داشته و لازم است صادرکنندگان شناخت و توجه بیشتری نسبت به این کشور داشته باشند؛ از سوی دیگر این کشور باید در زمینه همکاری‌های صنعتی نیز مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: سفر هیات تجاری ویتنام به تهران، نشان‌دهنده اراده طرف ویتنامی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران است.

لازم به توضیح است، کشور ویتنام دارای اقتصاد توانمندی است؛ به طوری که در ده سال اخیر رشد اقتصادی بین 6 تا 8 درصدی داشته و همچنین عضو WTO و آ.سه.آن است.

علاوه بر این بیشترین کالاهای صادراتی به ویتنام شامل آبزیان، روغن موتور پایه، قیر، مواد اولیه پتروشیمی، مشتفات نفتی، مواد معدنی، روی و مس است و در مقابل بیشتر کالاهای وارداتی به این کشور شامل موبایل و لوازم جانبی آن، پودر نارگیل، دارچین، قهوه، کیف و کفش است.