30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 27 بهمن 1398 ساعت 13:57

افزایش ۲۱ درصدی صادرات خراسان رضوی به لحاظ وزنی

Zadboomمعاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان گفت : در شرایط سخت کنونی، تجارت خارجی ما هدف تحریم‌های دشمن قرار گرفته و نقل و انتقال پول به نحوی است که کار صادرات را سخت کرده است.

به گزارش جهان معدن؛  حمید زادبوم افزود : خراسان رضوی قطب یک اقتصادی کشور است و بخش مهمی از بازار افغانستان و ترکمنستان را در اختیار دارد و حتی بخش مهمی از محصولاتش را به پاکستان نیز صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات در سال ۹۷ برابر ۲۴ میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: اگر در همین شرایط و با همین پتانسیل بتوانیم میزان تولید را به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهیم، امکان صادرات به کشورهای همسایه نیز افزایش می یابد.

وی بیان کرد : ما بازار تولید داریم اما باید علاوه بر مشکلات بخش تولید موانع صادرات را نیز رفع کنیم و برای اینکه بتوانیم از این جنگ اقتصادی که با پوست و گوشت و استخوان خودمان لمس کردیم با موفقیت خارج شویم، باید همه در کنار هم حرکت کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به بسته حمایتی از صادرات اشاره کرد و افزود: مشوق‌های صادراتی با وجود مشکلات بودجه‌ای برابر مصوبه مجلس در نظر گرفته شده و این بسته در تاریخ سوم بهمن ماه ابلاغ شد، بخش اول آن تسهیلات ریالی توسط صندوق توسعه ملی است و بخش دوم کمک‌های در نظر گرفته شده در ۱۱ گروه است که متناسب با بودجه در نظر گرفته شده در اختیار صادر کنندگان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: بخش اول از این روند نیز شامل ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی است که در اختیار بانک‌های عامل قرار گرفته است.

زادبوم اظهار داشت: تصویب بسته حمایت از صادرات غیرنفتی گام مهمی برای اجرایی کردن برنامه‌های دولت با هدف تحقق اهداف از پیش تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر افزایش ۲۱ درصدی سالیانه صادرات است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بخش اول از بسته حمایتی مالی و بخش دوم کمک‌های غیرمستقیم خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صادرات خراسان رضوی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش یافته است و این در شرایط جنگ اقتصادی افتخار بزرگی برای کشور محسوب می شود.