28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 23 شهریور 1399 ساعت 15:04

اعمال محدودیت برای مشوق‌های صادراتی، اشتباه است

رئیس کمیسیون معدن و صنایع‌معدنی اتاق بازرگانی ایران سیاست اعمال محدودیت برای مشوق‌های صادراتی را اشتباه می داند و تکمیل زنجیره ارزش افزوده و صادرات کالاهای نهایی را در اولویت قرار می‌دهد چرا که این اقدام را به منزله توسعه تولید و اشتغالزایی در کشور می داند که رشد اقتصادی را به همراه دارد.

 

به گزارش جهان معدن به نقل از صمت، بهرام شکوری گفت: بدون تردید تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده و صادرات کالای نهایی باید در اولویت قرار گیرد، چراکه این اقدام به منزله توسعه تولید و اشتغالزایی در کشور است. همچنین رشد اقتصادی را به همراه دارد. با این وجود، اما و اگرهای بسیاری در این‌باره وجود دارد.

وی افزود: به‌عنوان نمونه، شرایط مصرف برخی مواد معدنی حتی در صورت فرآوری در کشور ما وجود ندارد. این مثال درباره برخی گریدهای سنگ آهن صدق می‌کند که در صنعت فولادسازی و نه در صنعت سیمان کاربرد ندارند. درنتیجه صادرات این محصولات ضروری به‌نظر می‌رسد. در چنین شرایطی حذف یا محدودیت در اعمال مشوق‌های صادراتی، تولیدکنندگان را از ادامه فعالیت دلسرد می‌کند. فعالان صنعتی و صاحبان سرمایه با وجود تمام محدودیت‌ها در مسیر تولید گام برمی‌دارند؛ بنابراین طبیعی است که از انواع مشوق‌ها برخوردار باشند. شکوری تاکید کرد: این موضوع در زنجیره تولید اغلب محصولات معدنی تا تولید محصول نهایی مورد بحث است. هرچند نمی‌توان نسخه واحدی را برای تمام این مواد معدنی تجویز کرد و باید برای زنجیره بسته به شرایط تصمیم‌گیری شود.