07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 25 بهمن 1396 ساعت 12:16

اهم اقدامات انجام شده انجمن سنگ آهن ایران در سال جاری

انجمن سنگ آهن ایران به عنوان تنها نماینده تخصصی کسب و کار سنگ آهن کشور؛ تشکلی صنفی است که به منظور بهبود محیط کسب و کار اعضاء و توسعه معدنکاری سنگ آهن ایران از سال 91 تاسیس شده است. این انجمن که متشکل از بنگاه های اقتصادی فعال در اکتشاف، استخراج، تولید، فرآوری و تجارت سنگ آهن است؛ هم اکنون با پوشش 90 درصد سهم بازار سنگ آهن ایران، نقشی بی¬بدیل در انعکاس صدای بنگاه¬های اقتصادی زنجیره ارزش سنگ آهن دارد. حضور مؤثر انجمن سنگ آهن ایران در فرآیند سیاستگذاری عمومی و انتقال به موقع و درست نظرات، درخواست ها و ترجیحات اعضاء به سیاستگذاران طی دوره عمر کوتاه انجمن، منجر به کسب دستاوردهای مهمی در بهبود محیط کسب و کار اعضاء شده است.
اهداف انجمن سنگ آهن ایران به طور کلی به چهار بخش نمایندگی از اعضاء، تمهید مشارکت اعضاء، ارائه خدمات به اعضاء و تنظیم و توسعه کسب و کار سنگ آهن ایران تقسیم¬بندی می شود.

اهم اهداف انجمن سنگ آهن ایران عبارتند از:
•    بهبود محیط کسب و کار سنگ آهن ايران
•    ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و توسعه كسب و كار سنگ آهن ايران
•    دفاع از حقوق و حمايت از منافع مشترك اعضاء
•    حفظ و ارتقاء اعتبار و حيثيت حرفه اي اعضای انجمن
•    تأمین خدمات جذاب براي اعضاء و سایر ذينفعان
•    تولید، جمع آوری و انتشار اطلاعات، دانش و فناوری در حوزه کسب و کار سنگ آهن
•    افزایش مشارکت اثربخش بخش خصوصی سنگ آهن در فرآیندهای تصمیم گیری و سیاستگذاری عمومی
•    ایفای نقش تنظیم گری در کسب و کار سنگ آهن ایران
•    ارتقاء، پشتیبانی و حمایت از دسترسی به بازارهای جدید
•    توسعه ارتباطات بين المللي فعالان سنگ آهن ایران
•    ارتقاء جایگاه جهانی ایران در تولید و عرضه مطلوب سنگ آهن
•    ارتقاء سطح بهره¬وری و توسعه فناوری معدنکاری سنگ¬آهن ایران
•    ایجاد فرصت¬های همکاری و توسعه فعالیت برای اعضاء و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مشترک در زنجیره ارزش کسب و کار سنگ آهن
•    ارتقاء فرهنگ، اخلاق حرفه¬ای و مسئولیت اجتماعی فعالان کسب و کار سنگ¬آهن ایران
•    ارائه خدمات حقوقی مرتبط با اهداف و فعالیت اعضاء
پیگیری منافع مشترک شرکت های عضو
در راستای نیل به اهداف مذکور و به منظور پیگیری منافع مشترک شرکت های عضو، انجمن طی سالهای اخیر از طریق مکاتبه و رایزنی مستمر با مقامات بلندپایه کشوری و انعکاس مشکلات کسب و کار سنگ آهن و پیگیری برای حل مشکلات، به روزرسانی مستمر آخرین وضعیت کسب و کار سنگ آهن ایران و پیگیری در جهت بهبود شرایط موجود، انعکاس مشکلات کسب و کار سنگ آهن ایران و طرح مواضع انجمن از طریق رسانه های انجمن سنگ آهن ایران و رسانه های عمومی، انعقاد تفاهم¬نامه های همکاری با سازمان ها و موسسات ذیربط و برگزاری حداقل 50 جلسه رایزنی و مذاکره با مقامات مختلف سیاستگذار بخش معدن کشور موفق به کسب دستاوردهای ذیل شده است:
    توقف عوارض بر صادرات سنگ آهن دانه بندی طی سال های 93، 94، 95 و 96
    حذف عوارض کنسانتره و تثبیت عوارض گندله سنگ آهن به میزان 15درصد طی سال های 93، 94، 95 و 96
    توقف تعمیم بهره مالکانه به کل معادن
    کاهش 90 درصدی حقوق دولتی و استمهال آن برای سال های 94، 95 و 96 در سه مرحله
    توقف مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن ایران
    اصلاح نظام قیمت گذاری سنگ آهن و تغییر مبنا از یومتال به پلاتس
    اصلاح بخشنامه جرایم اضافه تولید و جلوگیری از گسترش موضوع
    تدوین مدل قیمت گذاری در رینگ داخلی بورس کالا مبتنی بر منافع کسب و کار خصوصی سنگ آهن و متقاعدسازی شرکت بورس کالا
    عضویت در کمیته پایش طرح جامع فولاد کشور
پیگیری مسائل حقوقی و قراردادی شرکت های عضو
پیگیری مسائل حقوقی و قراردادی شرکت های عضو همواره یکی از حوزه های مهم و مورد توجه انجمن سنگ آهن ایران بوده است. در این راستا انجمن سنگ آهن طی برگزاری مستمر جلسات با مدیران ارشد شرکت های عضو و شناسایی مشکلات این شرکت ها از طریق دعوت به همکاری از وکیل پایه یک دادگستری برای حل مشکلات حقوقی اعضاء و پیگیری مستمر مشکلات حقوقی مشخص تعدادی از شرکت های عضو موفق به برطرف کردن مسائل آنها شده است. علاوه بر این انجمن طی سال های اخیر در خصوص رسیدگی به شکایات و اختلافات اعضاء از طریق تدوین آئین نامه داوری انجمن سنگ آهن ایران و تشکیل کمیته حل اختلاف در انجمن به بررسی پرونده های متعدد اختلافات حقوقی اعضاء پرداخته است.
ارتقاء جایگاه انجمن به عنوان نماینده بخش خصوصی حوزه معدنکاری سنگ آهن ایران
طی سالیان اخیر حضور موثر و چشمگیر نمایندگان انجمن سنگ آهن ایران در کمیسیون های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و طرح و پیگیری مسائل کلیدی و راهبردی کسب و کار معدن به ویژه سنگ آهن، همکاری با سایر تشکل های تخصصی معدن و برگزاری جلسات مستمر با نمایندگان و مدیران سازمان ها و نهادهای مرتبط برای پیگیری مشکلات کسب و کار سنگ آهن ایران، زمینه ساز مذاکره مستمر و هدفمند با نهادهای حکومتی برای رفع مشکلات این کسب و کار به ویژه معاونت معدنی، ایمیدرو، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان امور مالیاتی و کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شده است.
انجام پروژه های مطالعاتی، پژوهشی و آموزشی برای توسعه کسب و کار اعضاء
انجمن سنگ آهن ایران به عنوان یک نهاد صنفی، پیگیری مسائل و مشکلات اعضاء در زمینه قانونگذاری را همواره از مسیر ارائه گزارش های کارشناسی و تحلیل به روز این صنعت و شناسایی مسائل راهبردی کسب و کارهای سنگ آهن ایران انجام داده است. در این مسیر از طریق تعریف پروژه های مطالعاتی، پژوهشی برای توسعه کسب و کار اعضاء انجمن موفق به  تدوین سند استراتژی سنگ آهن ایران و تولید بیش از 60 عنوان گزارش پژوهشی، 9 مورد گزارش آماری و 28 مورد تهیه و به روزرسانی بانک اطلاعاتی شده است.
ایجاد فرصت های کسب و کار شرکت های عضو
بسترسازی برای ایجاد فرصت های کسب و کار برای شرکت های عضو از کارکردهای دائمی انجمن های صنفی است. از دستاوردهای انجمن در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    برگزاری همایش های سالانه انجمن سنگ آهن ایران
    مشارکت در برگزاری و دریافت تخفیف ویژه اعضاء برای شرکت در همایش ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی
    برگزاری نشست های مشترک با هیات های تجاری و سرمایه¬گذار و نمایندگان برخی کشور ها در داخل و خارج از کشور
    حضور نمایندگان انجمن در هیات های تجاری اتاق بازرگانی و برگزاری جلسات برای توسعه مبادلات تجاری
    حضور فعال بخش بین الملل و هیات مدیره انجمن در کنفرانس های مهم بین المللی آهن و فولاد جهان
توسعه و استمرار ارائه خدمات اطلاع رسانی
انجمن سنگ آهن ایران با ایجاد و تقویت گروه های مجازی عمومی اعضاء و اختصاصی هیات مدیره، به اشتراک گذاری بیش از 1000 مورد اخبار برگزیده کسب و کار معدن به ویژه سنگ آهن، بیش از 325 مورد گزارش آماری و بیش از 53 مورد اطلاعیه و نامه  در تالار گفتگوی انجمن سنگ آهن به منظور تسریع در اطلاع رسانی اخبار و موضوعات انجمن سنگ آهن اجتماعی، انتشار چهار شماره ویژه نامه همایش سنگ آهن ایران و 110 شماره خبرنامه الکترونیکی هفتگی انجمن و افزایش چند برابری مخاطبان آن، به روزرسانی مستمر وب سایت فارسی و انگلیسی انجمن سنگ آهن ایران، اطلاع رسانی مستمر قیمت سنگ آهن منتشر شده توسط موسسات مرجع بین المللی، معرفی شرکت¬های عضو در کاتالوگ های فارسی و انگلیسی انجمن و توزیع آنها در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری موفق و موثر همایش سالانه سنگ آهن ایران بطور منظم و حرفه ای؛ ارتباط موثر و منظم خود را با مقامات سیاستگذار و همچنین اعضاء و رسانه ها حفظ و تقویت کرده است.
سخن پایانی
امروز انجمن سنگ آهن ایران به‌عنوان مرجع و نماینده صنف سنگ‌آهن پس از 5 سال جایگاه شناخته‌شده‌ای دارد، اما تداوم این موقعیت نیازمند تقویت جایگاه و قدرت واقعی این صنعت در بازار است. کوچک و متوسط مقیاس بودن اکثر معادن سنگ‌آهن و آسیب‌پذیر بودن آنها در چرخه‌های رکود بازار، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. زمینه‌سازی برای تشکیل کنسرسیوم‌های تولید و فرآوری و تجمیع ظرفیت‌ها یک الزام حیاتی برای  SMEهای سنگ‌آهنی است.
این امر نه‌تنها نیازمند چانه‌زنی با دولت برای ایجاد مشوق‌ها جهت تشکیل کنسرسیوم‌هاست؛ بلکه نیازمند ایجاد اجماع، اخذ مشاوره‌های فنی و حقوقی حرفه‌ای در میان معدنکاران است. موضوعی که با عنایت به نبود تجارب مشابه در بخش، جدیت و حمیت بیشتری از انجمن می‌طلبد.
از سوی دیگر فروش پراکنده محصولات، برند نبودن تولیدات معادن، قدرت پایین چانه‌زنی در قیمت‌گذاری با توجه به حجم پایین معاملات و به تبع آن عدم دسترسی به امکانات تامین مالی ناشی از پروژه‌های بازرگانی، نیاز به یک کنسرسیوم تامین و فروش قدرتمند را در بخش سنگ‌آهن نمایان می‌سازد. از دیگر ماموریت‌های آتی انجمن به‌عنوان یک تشکل غیر‌انتفاعی؛ زمینه‌سازی برای تاسیس کنسرسیوم تامین به پشتوانه تولیدات و معادن اعضاء می‌تواند باشد.