10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 10 اسفند 1401 ساعت 11:52

اجرای بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه توسط ایمیدرو

مدیرکل صمت استان لرستان اعلام کرد که ایمیدرو در استان لرستان بیش از ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال پروژه در دست اجرا دارد.

به گزارش جهان معدن به نقل از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، «بهمن جعفری» مدیرکل صمت استان لرستان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در سال‌جاری پروانه بهره‌برداری معدن سنگ‌ آهن در الیگودرز صادر شده و تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن از این ماده معدنی استخراج شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان نورآباد دارای ذخایر منگنز است و افزود: پهنه‌ای که ایمیدرو تعریف کرده بود، به هفت زیرپهنه تبدیل شده که از این تعداد، چهار پهنه در الیگودرز و سه پهنه در بروجرد وجود دارد.

مدیرکل صمت استان لرستان با بیان اینکه خوشبختانه ایمیدرو در سال جاری بیش از 20 هزار میلیارد ریال پروژه در استان در دست اجرا داشته، تصریح کرد: پروژه کاغذ از سنگ الیگودرز یکی از این پروژه‌ها است که در سال‌های گذشته جزو مصوبات دولت محسوب می‌شود و در سال جاری با توجه به پیگیری‌های انجام شده؛ ایمیدرو راهبر تامین ماشین‌آلات و تجهیزات این پروژه است.

وی با بیان اینکه پنج میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری خطوط تولیدی این پروژه بوده و شرکت سازنده ماشین‌آلات پروژه تعیین شده است، یادآور شد: آهک هیدراته پلدختر یکی دیگر از پروژه‌هاست که هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخش عمده‌ای از این پروژه دارای ماشین‌آلات داخلی است و بالغ بر ۸۵ درصد هم ماشین‌آلات نیز ساخته شده است.

جعفری با بیان اینکه بیش از ۱۸ نوع ماده معدنی وجود دارد و اکثرا از نوع غیرفلزی هستند، اضافه کرد: یکی از این مواد معدنی احتمال داده شده که طلا باشد که این امر مستلزم اقدامات ژئوشیمی و ژئو فیزیک بوده تا مشخص شود چه نوع ماده معدنی فلزی با چه ذخیره، امکان استخراج آن و صنایع فرآوری آن به چه صورت باشد.

وی افزود: استیل کورد نیز یکی دیگر از پروژه‌هاست که با حضور وزیر صمت در لرستان بازدید از آن شد و در شهرک صنعتی شماره یک شهرستان سلسله استقرار پیدا خواهد کرد.

مدیرکل صمت استان لرستان در ادامه تصریح کرد پروژه استیل کورد سلسله متعلق به ایمیدروست که ۵۱ درصد سهام آن متعلق به فولاد مبارکه اصفهان و ۴۹ درصد سهام نیز به هلدینگ سرمایه‌گذاری به معادن است.

۱۶ میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی معادن استان

مدیرکل صمت استان لرستان در ادامه با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال، ۱۶ میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی داشتیم که نسبت به عملکرد سال گذشته رشد ۵ برابری را نشان می‌دهد، در خصوص تحقق حقوق دولتی توسط وزارت صمت که برای لرستان در نظر گرفته شده، افزود: در شش ماهه اول امسال این امر محقق شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال، حقوق دولتی به‌صورت علی‌الحساب و از طریق سامانه کاداستر و مکاتبه اداری به بهره‌برداران ابلاغ شده، افزود: رداختی‌ها توسط ۱۲۳ معدن فعال صورت گرفته است که عمده این معادن در حوزه مواد معدنی غیرفلزی بودند.

جعفری اضافه کرد: با توجه به اینکه سهم استان در وصول حقوق دولتی به طور کامل محقق شده قطعا با وصول حقوق دولتی شش ماهه دوم قطعاً عملکرد بالاتری نسبت به میزانی که برای آن تعیین شده دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه در راستای تعیین تکلیف تمام معادن در سامانه کاداستر محدوده آنها نیز تعیین تکلیف شدند، یادآور شد: به‌منظور جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، بازدیدهای نظارتی انجام می‌شود که منجر به پرونده‌هایی در مراجع قضایی نیز شده و هم‌اکنون مفتوح هستند.

مدیرکل صمت استان لرستان همچنین گفت: منتظر ابلاغ رای نهایی در خصوص این معادن هستیم که وفق مقررات نسبت به دریافت حقوق دولتی اقدام کنیم.