08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 05 اسفند 1397 ساعت 14:19

امضای تفاهم‌نامه ایمیدرو و خانه معدن ایران با فدراسیون لجستیک و حمل و نقل ایران

tafimikhتفاهم‌نامه توسعه حمل و نقل در بخش معدن، بین "ایمیدرو" با "فدراسیون حمل و نقل و لجستیک" و "خانه معدن ایران" امضا و مبادله شد. این تفاهم‌نامه قرار است توسعه حمل و نقل را برای اهداف کلان و زیرساختی بخش معدن و صنایع معدنی به ارمغان آورد.
به گزارش جهان معدن در مراسم امضای تفاهم‌نامه، خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو، علی محمودی سرای رییس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران و محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و همچنین مدیران بخش حمل ریلی، اعضای هیات مدیره خانه معدن و روسای انجمن‌های فدراسیون حمل و نقل حضور یافتند.


رییس هیات عامل ایمیدرو پیش از امضای این تفاهم‌نامه در بیان اهداف این سند همکاری گفت: توسعه سیستم حمل و نقل تا ارسال بار به خارج کشور و هم افزایی نهادهای مرتبط با بخش حمل نقل ریلی،‌ زمینی و دریایی از جمله اهداف کلان تفاهم‌نامه فوق است. وی با بیان اینکه حضور تشکل‌ها در این تفاهم‌نامه سبب تسهیل در تحقق اهداف توسعه‌ای است،‌ گفت: یکی از موارد دارای اهمیت، جلب و جذب سرمایه گذار در این مسیر است.
تعهد متقابل و جذب سرمایه
وی خواهان انجام تعهد متقابل طرف‌های مسئول در این تفاهم‌نامه شد و اظهار داشت: پیاده سازی روش‌های موثر در تامین مالی توسعه حمل و نقل امری حیاتی و ضروری است و در این باره می‌توان سراغ جذب سرمایه به روش‌های بی او تی، بی او او یا سایر روش‌ها رفت.
به گفته غریب پور، این سازمان تعهد تامین خوراک را می‌دهد و در مقابل خواهان تعهد طرف‌های مقابل برای تامین مالی و دیگر موارد مورد نیاز است.
رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین گفت: کمیته‌هایی که در این تفاهم‌نامه پیش بینی شده‌اند،‌ قرار است ماهانه جلساتی در جهت رفع موانع پیش رو برگزار و راهکارهای لازم را به وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت و راه و شهرسازی ارایه دهند.
وی یادآور شد: روز گذشته نیز مبادله تفاهم‌نامه خط دوم ریلی سنگان به بافق،‌ سبب تسهیل در تحقق اهداف حمل بار تا سواحل جنوبی و دریای آزاد شده است. وی تاکید کرد: تفاهم‌نامه این خط 800 کیلومتری در 4 ماه آتی، به قرارداد منجر می‌شود.
علی محمودی سرای رییس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران نیز در این برنامه،‌ اظهار داشت: این تفاهم‌نامه حاصل نشست‌های مشترک با خانه معدن، ‌راه آهن،‌ سازمان بنادر،‌ وزارت راه و شهرسازی و همکاری‌های ایمیدرو است.
آینده پژوهشی بخش زیرساخت
محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن نیز با بیان اینکه توسعه بخش معدن،‌ بدون توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه حمل و نقل امکان پذیر نیست،‌ گفت: گامی که امروز در راستای حمل و نقل معدن برداشته شد با نگاه آینده پژوهی صورت گرفته و در راستای نقشه راه معدن و صنایع معدنی است.
وی از تفاهم‌نامه توسعه حمل ریلی در سنگان و خواف به عنوان نمونه‌ای در جهت تقویت زیرساخت‌ها یاد کرد و اظهارداشت: در فرآیند توسعه این حوزه،‌ قطعا ایمیدرو با توجه به رسالت خود، نقش هدایت کننده و حیاتی دارد.
نیازهای آتی در حمل و نقل
اردشیرسعد محمدی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز به بیان نیازهای حمل و نقل در بخش معدن اشاره کرد و گفت: علاوه بر حوزه سنگ آهن و زنجیره فولاد، توسعه‌هایی در صنایع روی و سرب، زغالسنگ و ... داریم که نیازمند حجم وسیعی از جا به جایی‌ها خواهد بود.
سعدمحمدی افزود: تولید 800هزار تن کنسانتره روی و 90هزار تن کنسانتره سرب در مهدی آباد، ‌3 میلیون تن کک متالورژی و... بر اهمیت بخش حمل و نقل تاکید می‌کند. این در حالی است که تا سال 1404 برنامه دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد و جا به جایی مواد اولیه همچون سنگ آهن نیز ورودی‌های جدیدی به شبکه حمل و نقل اضافه خواهند کرد.
وی تاکید کرد: خانه معدن مسئولیت این ماموریت را برعهده گیرد که با همکاری ایمیدرو و فدراسیون حمل و نقل و لجستیک به اهداف مورد نظر دست یابیم.
سعدمحمدی یادآور شد: هم اینک سالانه حدود 400 میلیون تن ماده معدنی تولید می شود اما باید تعاریف دقیق‌تری از نوع جا به جایی‌ها، قیمت‌های حمل و نرخ‌های قابل رقابت ارایه شود. وی کسب مجوز از سازمان بنادر را یکی از نیازهای توسعه حمل بار در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس ذکر کرد و گفت: توسعه این بخش نیازمند مدیریت واحد است و ایمیدرو در این فرآیند، حاضر به هر نوع همکاری است.