10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 28 آذر 1402 ساعت 11:18

چادرملو در مسیر تولید فولاد سبز قرار گرفت

شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، احداث و راه‌اندازی چهار نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۳۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده و تولید و صادرات بیش از ۲۰۰ هزار تن فولاد سبز را هم‌زمان با تکمیل و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش جهان معدن  و به قل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مقوله فولاد سبز «Green Steel» مدت‌هاست که در میان جوامع مختلف مطرح شده و برترین تولیدکنندگان فولاد در جهان، به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ هستند. چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، سوئد و آلمان، از جمله کشورهایی به شمار می‌آیند که ضمن به‌کارگیری از تکنولوژی‌های روز و ماشین‌آلات مدرن، تولید فولاد سبز را آغاز کرده‌اند. دولت چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیا، اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۹۰ درصد فولاد خود را بر پایه هیدروژن سبز تولید خواهد کرد؛ اگرچه این مهم با توجه به تولید فولاد به روش کوره بلند و انتشار حجم بالایی از CO2 توسط فولادسازان چینی، کمی دشوار و زمان‌بر به نظر می‌رسد اما بی‌شک ورود چین به عرصه فولاد سبز، نقش بسزایی در کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ایفا خواهد کرد.

در این میان ایران، به عنوان دهمین تولیدکننده برتر فولاد در جهان نیز گام‌های موثری در راستای تحقق فولاد سبز برداشته است. به همین منظور سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان متولی بخش معدن و صنایع معدنی در کشور، اجرای پروژه امکان‌سنجی تولید فولاد سبز را با همکاری شرکت‌های بزرگ فولادی و با در نظر گرفتن پارامترهای فنی و اقتصادی در دستور کار خود قرار داده و تفاهم‌‌نامه همکاری بین این سازمان و شرکت‌های ملی فولاد ایران، بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)، ایراسکو، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر و معدنی و صنعتی ‌گهرزمین منعقد شده است. این تفاهم‌نامه، نقش هر یک از شرکت‌های مذکور در این پروژه کلان ملی را تبیین و مشخص کرده است. با توجه به حضور سه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین به عنوان سه تولیدکننده بزرگ کنسانتره و گندله و همچنین دو شرکت فولاد مبارکه و خوزستان در مقام بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد در این تفاهم‌نامه، به نظر می‌رسد تولید فولاد سبز به زودی در داخل کشور محقق خواهد شد.

رشد ۳۶ درصدی درآمد «کچاد» در هشت ماهه ۱۴۰۲

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی کشور، همواره به دنبال حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در واحدهای مختلف تولید خود اعم از کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی، احیا مستقیم و فولادسازی بوده است. این شرکت در هشت ماهه امسال، موفق به تولید ۶ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۵۰۸ تن کنسانتره، دو میلیون و ۶۴۹ هزار و ۷۶۰ تن گندله، یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۴۵۶ تن آهن اسفنجی و ۷۷۸ هزار و ۷۲۳ تن شمش فولادی شده که در این بین، تولید گندله و آهن اسفنجی به ترتیب با افزایش ۲٫۴ و ۰٫۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (دو میلیون و ۵۸۵ هزار و ۸۷۷ تن) و (یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۲۴۳ تن) همراه بوده است. در هشت ماهه امسال، درآمد حاصل از فروش محصولات «کچاد» در بازارهای داخلی و صادراتی به ۳۷۳ هزار و ۵۷۷ میلیارد و ۷۵۶ میلیون ریال رسیده که این میزان حاکی از رشد ۳۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۲۷۵ هزار و ۵۱۵ میلیارد و ۶۲۱ میلیون ریال) است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حالی موفق به ثبت رکوردهای تولید و فروش در هشت ماهه ۱۴۰۲ شده که سرمایه‌گذاری و اقدامات موثری برای حفظ محیط زیست اطراف خود انجام داده است و پروژه‌های زیست‌محیطی قابل‌توجهی نیز در دست اجرا دارد. باطله‌های حاصل از فرآوری سنگ‌آهن در این شرکت در سدهای باطله شماره یک و ۲، هر یک با ظرفیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب و سدهای باطله شماره سه، چهار، پنج و ۶، هر یک با ظرفیت هشت میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب (مجموعا با ظرفیت ۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب) جمع‌آوری می‌شود؛ ضمن اینکه چادرملو احداث سد باطله شماره هفت با ظرفیت هشت میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب را نیز در دست اقدام دارد. از مهم‌ترین اقدامات زیست‌محیطی «کچاد» طی دو سال اخیر می‌توان به حفظ و نگهداری از فضای سبز مجتمع صنعتی، بازرسی مداوم تصفیه‌خانه فاضلاب و کنترل و آزمایش آب تصفیه شده، خرید مخازن پلی‌اتیلن و جایگزین مخازن اسید مستهلک تصفیه‌خانه، اجرای پروژه بازیافت مجدد آب در محل سد باطله، شبکه‌بندی آب به منظور آب‌پاشی فیدر ورودی سنگ‌شکن با هدف مدیریت گرد و خاک، نظارت بر دفن پسماند خانگی روی دپوی باطله، نظارت بر ارسال زباله‌های بیمارستانی به بیمارستان ضیائی اردکان، بازرسی دوره‌ای زیست‌محیطی از فعالیت‌ واحدهای مختلف شرکت و جمع‌آوری ماهیانه اطلاعات و داده‌‎های آماری محیط زیست شامل مدیریت پسماند، مصرف منابع و انرژی اشاره کرد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با هدف بهینه‌سازی عملکرد غبارگیرهای مجتمع‌های صنعتی خود، اقدام به عقد قرارداد با شرکت «NVO» کرده است. در همین راستا، این شرکت نسبت به به‌روزرسانی سیستم پایش لحظه‌ای استک کارخانه فولادسازی چادرملو با افزودن سنسور اندازه‌گیری اکسید نیتروژن، جمع‌آوری لجن استخر تبخیری نیروگاه و ارسال به لندفیل «Landfill» در راستای جلوگیری از انتشار غبار و آلودگی هوا، خاک و نفوذ به آب‌های زیرزمینی و همچنین نصب سیستم پایش لحظه‌ای پارامترهای آلاینده هوا بر روی دودکش بویلرهای مجموعه اقدام کرده است.

احداث نیروگاه‌های خورشیدی با هدف تولید فولاد سبز

با توجه به اینکه انرژی‌های پاک می‌توانند زمینه‌ساز شکل‌گیری صنایع سبز به ویژه صنعت فولاد باشند، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و با همکاری وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، اقدام به انعقاد قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در منطقه خضرآباد شهرستان اشکذر استان یزد با سازمان ساتبا در تیر ماه سال جاری کرده است. در واقع این اقدام چادرملو علاوه بر تسریع حرکت این شرکت عظیم صنعتی و معدنی در مسیر تحقق صنعت سبز، سالانه بیش از ۲۶۰ میلیون کیلووات ساعت برق پاک به شبکه برق سراسری کشور تزریق خواهد کرد و بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت‌های فسیلی کشور صرفه‌جویی خواهد شد. احداث و راه‌اندازی این نیروگاه علاوه بر تاثیر بالقوه در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا، امکان ایجاد زیرساخت‌های مناسب و اخذ مجوزهای لازم برای تولید و صادرات فولاد سبز تا ظرفیت سالیانه ۲۰۰ هزار تن در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که میزان سرمایه‌گذاری این طرح، حدود ۶۰ میلیون یورو و دوره اجرای آن ۲۴ ماه برآورد شده است که به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی استان یزد شناخته می‌شود. علاوه‌براین، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سه نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی بهاباد، شهید فخری‌زاده یک و اردکان را نیز در دست احداث دارد که با اضافه شدن نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خضرآباد، مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های خورشیدی این شرکت به ۱۳۰ مگاوات خواهد رسید. پیشتازی چادرملو در احداث نیروگاه خورشیدی در سطح منطقه، بدون شک این شرکت را به یکی از برترین تولیدکنندگان فولاد سبز در آینده نزدیک تبدیل خواهد کرد.