10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 02 دی 1402 ساعت 02:14

جلسه کمیته اضطرار شرایط آلودگی هوای اصفهان به میزبانی ذوب آهن تشکیل شد

جلسه کمیته اضطرار شرایط آلودگی هوای اصفهان شنبه ۲ دی ماه با حضور منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ، مهدی کوهی مدیرعامل و جمعی از مسئولین ذوب آهن اصفهان ، بابک صادقیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، فاطمه محمدی رییس اداره محیط زیست شهرستان لنجان و حشمتی رئیس اداره گاز این شهرستان در ذوب آهن برگزار شد و در پایان از بخش های مختلف خط تولید این مجتمع عظیم صنعتی از جمله کوره بلند و کک سازی بازدید به عمل آمد .

به گزارش جهان معدن و به نقل از ایمیدرو ؛ ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این نشست گفت: جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا بدون اطلاع قبلی امروز در ذوب آهن اصفهان به منظور بررسی اقدامات این شرکت در راستای کاهش آلایندگی برگزار شد و پس از این جلسه به انتخاب خودمان از بخش های مورد نظر بازدید کردیم. وی افزود : این شرکت برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدتی برای انجام اقدامات زیست محیطی دارد که در بخش های فولادسازی ، کک سازی ، کوره بلند و سایر بخش های خط تولید با مشارکت شرکت های دانش بنیان در حال انجام است تا در بازه زمانی مشخص به شرایط مطلوب زیست محیطی دست پیدا کند .

 

شیشه فروش اظهار داشت : این شرکت به منظور کنترل آلایندگی در فصل پاییز به میزان ۸۰ هزار تن تولید ماهانه خود را کاهش داده است و سیستم پایش آنلاین آلایندگی که به صورت برخط با سازمان محیط زیست در ارتباط است ، در ذوب آهن اصفهان فعالیت می کند . وی افزود : استاندارد سازی سیستم حمل و نقل و بهره گیری بیشتر از حمل و نقل ریلی از دیگر برنامه های ذوب آهن اصفهان است که نقش مهمی در کاهش آلایندگی دارد .

شیشه فروش گفت: در خصوش مشکلی که ۱۴ آذرماه در کوره بلند ذوب آهن نیز پیش آمد و منجر به ایجاد غبار اضافی گردید، بررسی فنی شد و مقرر شد اقدامات لازم برای تکرار نشدن این حادثه انجام شود . مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت : بر اساس طرح جامع زیست محیطی سال گذشته مقرر شد از صندوق ملی محیط زیست و صندوق توسعه ملی ، جهت اجرای پروژه های زیست محیطی ، حمایت لازم از ذوب آهن اصفهان صورت گیرد .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شب گذشته نیز کمیته اضطرار شرایط آلودگی هوای اصفهان در نیروگاه شهید منتظری برگزار شد و مقرر شد اقدامات زیست محیطی در بازه زمانی مشخص در این نیروگاه انجام شود.

بابک صادقیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز گفت: با توجه به آلودگی اخیر شهر اصفهان ناشی از پدیده وارونگی هوا که احتمالاً تا اواسط بهمن ماه ادامه خواهد داشت، امروز از ذوب آهن اصفهان بدون اطلاع قبلی بازدید کردیم . وی افزود : حدود ۲ سال است که از تدوین و تصویب طرح جامع زیست محیطی ذوب آهن اصفهان می گذرد و این شرکت بر این اساس اقداماتی را انجام داده است. با این حال ،آلایندگی هنوز در بخش هایی وجود دارد که لازم است در رفع آن تسریع شود .

صادقیان گفت : اجرای پروژه های زیست محیطی هزینه های سنگینی دارد و لذا تلاش می شود که از صندوق ملی محیط زیست و صندوق توسعه ملی در این راستا حمایت های لازم را دریافت کنیم .

فاطمه محمدی، رییس اداره محیط زیست شهرستان لنجان نیز گفت: هفته ای حداقل دو مرتبه از ذوب آهن اصفهان بازدید داریم و شرایط آن به صورت هفتگی رصد می شود . نتایج این بازدید ها به مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ذوب آهن گزارش می شود تا اقدامات لازم را انجام دهند . وی اظهار داشت: در شرایط اضطرار آلایندگی هوا ، از ذوب آهن انتظار داریم اقدامات لازم را به صورت مستمر پیگیری نماید. در این راستا با همه صنایع شهرستان مکاتبه داشتیم تا فعالیت خود را متناسب با شرایط زیست محیطی منطقه کاهش دهند.

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه محیط زیست همواره اولویت اول این مجتمع عظیم صنعتی است، گفت : ذوب آهن اصفهان در آستانه ۵۳ سالگی است، صنعتی مادر که در اقصی نقاط کشور هموطنان عزیزمان از آن ارتزاق می کنند. وی ادامه داد : ذوب آهن پروژه های متعددی را در سه بخش آب، خاک و هوا اجرا نموده و در دست اجرا دارد تا از این طریق تولید سبز را در کنار رعایت مسائل زیست محیطی به انجام رساند. گزارش اقدامات ذوب‌آهن به صورت مستمر به سازمان محیط زیست استان، ستاد مدیریت بحران استانداری و سایر دستگاههای نظارتی ارائه شده است.

مدیرعامل ذوب آهن اظهار داشت : بر اساس طرح جامع زیست محیطی ، اقدامات ذوب آهن اصفهان برای دست یابی به شرایط مطلوب در ۳۸ محور برنامه ریزی شده است که ۱۶ محور آن انجام شده و به تایید سازمان محیط زیست استان نیز رسیده است . سایر موارد نیز در حال انجام است و ۵ محور دیگر نیز تا پایان امسال به اتمام می رسد .

وی تصریح کرد : در این راستا از تیرماه با معاونت علمی ریاست جمهوری مذاکرات و جلسات متعددی داشته‌ایم و درخواست نمودیم از بین شرکت های دانش بنیان صاحب صلاحیت  شرکت های موفق را برای اجرای این پروژه ها به ما معرفی کنند.

کوهی اظهار داشت : برای سه بخش کک سازی، آگلومراسیون و کنورتور فولادسازی فراخوان دادیم و معاونت علمی ریاست جمهوری دو شرکت را معرفی نمودند تا براساس تکنولوژی روز این پروژه‌ها را به انجام برسانند. در این زمینه بررسی علمی، فنی و بازرگانی آنها را نیز انجام دادیم تا اطمینان خاطر بیشتری در این زمینه به شهرستان و استان بدهیم. همچنین در سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان نیز گزارش پروژه های شرکت از جمله پروژه های زیست محیطی به ایشان ارائه شد.  

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد : طی جلسه اخیری که برای پیگیری این امربا معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم درخواست نمودیم تضمین اجرای این پروژه ها را نیز بپذیرند تا عملیاتی شدن آنها با ضریب بالای کیفیت و اطمینان را شاهد باشیم.  مهدی کوهی افزود: با توجه به شرایط وارونگی هوا، ذوب آهن اصفهان به جهت تعهدات زیست محیطی خود به پیشواز کاهش تولید متناسب رفت تا جایی که به عنوان مثال در آبان ماه به جای ۲۵۰ هزار تن تولید، عدد  ۱۸۰ هزار تن در ذوب آهن به ثبت رسید. همچنین برنامه داریم قسمت هایی که به اورهال نیاز دارند را در بازه زمانی وارونگی هوا به انجام برسانیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : بر اساس برنامه ریزی انجام شده سرپرست محیط زیست ذوب آهن سه روز در هفته به صورت ثابت در اداره کل محیط زیست استان اصفهان حضور دارند و گزارش پایش فعالیت های زیست محیطی این مجتمع عظیم صنعتی را به این سازمان، استانداری و اداره محیط زیست لنجان به صورت مستمر ارائه می دهند.

وی بیان کرد : ذوب آهن اصفهان به منظور ایفای رسالت خود در تولید سازگار با محیط زیست بزرگترین جنگل دست کاشت کشور را در پیرامون خود ایجاد نموده و سرانه فضای سبز آن بسیار فراتر از استانداردهای زیست محیطی است.