14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 19 دی 1402 ساعت 11:39

دکتر سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد : ۲۶ هزار قطعه، تجهیز و مواداولیه در صنعت فولاد بومی‌سازی شده است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: جشنواره بومی‌سازی از ۶ سال پیش شروع شد و هر سال مطابق با نظرسنجی‌ها سطح کیفی بومی‌سازی در کشور ارتقاء پیدا کرده است.
به گزارش جهان معدن ؛دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در هر دوره از جشنواره شاهد انعقاد قراردادها و تفاهمنامه‌های بسیار خوبی هستیم، گفت: در این حوزه هم داخلی‌سازی و مهندسی معکوس و هم بومی‌سازی تکنولوژی را در دستور کار داریم که احیاء مستقیم بهترین مثال آن است.
وی با تاکید بر اینکه هر سال تفاهمنامه‌هایی بین شرکت‌های زنجیره آهن‌وفولاد، تولیدکنندگان سنگ‌آهن و شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر صنایع در این جشنواره امضاء می‌شود، خاطرنشان کرد: حاصل این تفاهمنامه‌ها بومی‌سازی ۲۶ هزار قطعه، تجهیز و مواداولیه در صنعت فولاد بوده است.
رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین گفت: برخی قطعات از طریق مهندسی معکوس در حوزه فرآیند ساخت در قالب دفترچه‌های شناسنامه‌ای آماده و در هر یک از واحدهای فولادسازی تیم‌ها و مدیریت‌های بومی‌سازی؛ قطعات را تولید و در اختیار خطوط قرار می‌دهند.
وی با بیان اینکه بومی‌سازی تکنولوژی را در دستور کار داریم، گفت: باید توجه داشت که بسیاری از محصولاتی که تولید شده؛ تحت لیسانس شرکت‌های خارجی به ویژه شرکت‌های ژاپنی بوده است. در همین راستا ما تکنولوژی جدیدی را ارائه می‌دهیم که دیگر تحت لیسانس هیچ شرکت خارجی نیست و با دانش فنی داخلی تولید می‌شود.
دکتر سبحانی با تاکید بر اینکه ما نه تنها بومی‌سازی و مهندسی ساخت را دنبال می‌کنیم؛ بلکه بومی‌سازی تکنولوژی را نیز در دستور کار داریم، با بیان اینکه در بحث تولید تقریبا بیش از ۸۵ درصد نیازها از داخل کشور تامین می‌شود، گفت: در حوزه الکترودگرافیتی نیز به جاهای خوبی رسیده‌ایم و تا پایان امسال و یا ابتدای سال آینده خط تولید این محصول نیز راه‌اندازی خواهد شد. شاید دو یا سه مورد همانند کک سوزنی نیاز به واردات داشته باشد که برای رفع نیاز داخل در این حوزه نیز اقدامات لازم صورت گرفته است. البته در برخی موارد ساخت داخل از لحاظ اقتصادی توجیهی ندارد و مقرون‌به‌صرفه نیست که از خارج از کشور واردات را ادامه خواهیم داد.
وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها قطعاتی را می‌سازند که بسیار کمک‌کننده است، ادامه داد: البته در این زمینه توصیه‌ای مبنی بر اعتماد به دانش‌بنیان‌ها برای خرید و استفاده از تجهیزات آنها برای شرکت‌های فولادی دارم که برای اولین استفاده کمتر اعتماد می‌شود؛ این در حالی است که باید به این محصولات اعتماد شود و با سنجش آن در آزمایشگاه‌های صنایع مورد استفاده و خرید قرار گیرد.
دکتر سبحانی با بیان اینکه ما در صنعت فولاد موتورهای ۵ الی ۶ مگاواتی داریم و اگر شرکتی ادعای تولید موتورهایی با ظرفیت بالاتر را دارد باید مورد اعتماد قرار گیرد، گفت: از سویی دیگر باید توجه داشت که برخی از صنایع نسبت به ظرفیت دانش‌‌بنیان‌ها توجه داشته باشند و این جشنواره و نمایشگاه ظرفیتی برای ایجاد این ارتباطات است.
وی با تاکید بر اینکه با بهینه‌سازی و رفع ایرادات باید از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده شود، گفت: تاکنون در این زمینه ریسکی را شاهد نبوده‌ایم و می‌توان گفت که بسیاری از تولیدات با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار گرفته‌اند و شاید در موارد نمونه داخلی ۹۰ درصد از ۱۰۰ درصد نمونه خارجی کیفیت داشته است.
دکتر سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌هایی از این دست کمک بسیاری به شفافیت و رونمایی از تحولات بومی‌سازی دارد.
گفتنی است؛ در این جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از ۸ شرکت سازنده و شرکت‌های دانش‌بنیان برتر زنجیره آهن‌وفولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تقدیر شد.