29 شهریور 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 15 مهر 1398 ساعت 11:28

کم‌اتکایی به نفت خام در دوران تحریم اولویت کشور است

download6225568970وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان امسال از 220 پروژه بزرگ صنعت آب و برق بهره‌برداری خواهد شد، گفت: کشور در دوران تحریم نیازمند حرکت در مسیر کم‌اتکایی به نفت خام است.

 

به گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جهان معدن و به نقل از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرگزاری فارس،‌‌ رضا اردکانیان در مراسم اختتامیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در نشست تخصصی بخش خصوصی تاکید کرد:

 

در نیمه دوم امسال 220 طرح بزرگ صنعت آب و برق در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند تبصره5، 18 و 19 حرکات جدیدی در تنوع بخشی با منابع مالی و کمک به بخش خصوصی پدید آوریم، گفت:

تلاش ما این است تا از این طریق فشار کمتری بر سازندگان و تولیدکنندگان آب و انرژی وارد شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه امسال خواهد شد، گفت:

قطعا با پیوستن ایران به این اتحادیه، بازار وسیعی در اختیار ایران قرار می‌گیرد، پس باید با این مسئله هوشمندانه برخورد کنیم؛ چراکه اگر تعلل کنیم، طبیعتا بازار کشور در اختیار سایر اعضای اقتصادی اوراسیا قرار خواهد گرفت.

اردکانیان به تحریم‌هایی که توسط کشورهای غربی به صورت ظالمانه بر ایران تحمیل شده است، گفت:

باید از کنار تحریم‌های هوشمندانه به دستاوردهای بزرگی مثل کم‌اتکایی به نفت خام دست سابیم. پس در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگری آماج تحریم‌ها و عهدشکنی‌های دشمنان قرار گرفته است و آثار هجمه‌های دشمنان فرد فرد کشور را هدف قرار داده است، بخش خصوصی باید به عنوان مهم‌ترین نیروی محرکه اقتصادی کشور نقش خود را بیش از پیش نمایان سازد. پس حضور بخش خصوصی در عرصه‌ای مانند تامین آب که یکی از مهم ترین ارکان توسعه هر کشوری به شمار می‌رود، بی‌تردید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد:

پیوستن رسمی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رویداد بسیار مهم در روابط ایران و اتحادیه اوراسیا بوده و منجر به توسعه حجم مبادلات تجاری طرفین خواهد شد، پس این اقدام فرصتی را فراهم آورده است که شرکت‌های فعال در زمینه صنعت آب و فاضلاب،‌ توانمندی‌های خود را برای حضور در پروژه‌ها و بازار گسترده کشورهای عضو این اتحادیه در معرض قضاوت و ارزیابی قرار دهد.

وزیر نیرو اظهار داشت:

لازمه پویایی هر صنعتی مثل صنعت آب و برق، طرح ایده‌ها و نظریه‌های جدید در عرصه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است.

اردکانیان افزود:

پس برای تحقق این امر اصرار بر این است که بخش خصوصی در قالب انجمن‌های صنفی متمرکز شود و به عنوان یک نهاد یا بنیه علمی، صنعتی و اجرایی بالا طرف مذاکره قرار گیرند.

به گفته وی، ما می‌توانیم و باید مشکلات آب را از عوامل محدودکننده توسعه کشور حذف و آن را به یکی از محورهای توسعه صادرات دانش فنی و تجهیزات آبی و عامل همگرایی و تعامل محلی و منطقه‌ای بدل کرد.