08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 15 تیر 1398 ساعت 11:19

در پی وقفه تولیدی KCM و کاهش عرضه قراضه؛ تعرفه نقدی تصفیه بلیستر مس کاهش یافت

20190703094115853تعرفه تصفیه بلیستر مس در ماه ژوئن به دلیل کاهش عرضه قراضه در بازار نقدی و وقفه تولیدی در معدن مس Konkola که با نام اختصاری KCM شناخته می‌شود، به سطوحی کمتر از شاخص سالیانه کاهش پیدا کرد.
به گزارش جهان معدن به نقل از مس پرس، شاخص ماهانه موسسه فست‌مارکت برای تصفیه بلیستر مسِ 98 تا 99 درصد؛ در انتهای هفته گذشته 28ژوئن، با 10 دلار کاهش در هر تن به 150 تا 160 دلار به ازای هر تن رسید که این نرخ، کمترین مقدار از ماه فوریه 2018 و از زمان معرفی این شاخص بوده است. تعرفه نقدی تصفیه بلیستر مس در حال حاضر زیر شاخص سال 2019 قرار دارد. این شاخص توسط کمپانی تولیدی Chambishi در کشور زامبیا و خریدار عمده بلیستر که کمپانی جیانگشی کوپر است، 165 دلار برای هر تن تعیین شده بود.


محموله‌هایی با حجم‌های مختلف در ماه ژوئن در محدوده 150 تا 160 دلار برای هر تن به فروش رسید و محموله‌های کوچکی نیز با نرخی پایین‌تر از این محدوده فروش رفت. خریداران در این ماه اشتیاق زیادی برای خرید بلیستر مس داشته‌اند و این در حالی است که هم معامله‌گران و هم تولیدکنندگان علاقه کمی به بازار نقدی داشته و این خود موجب کاهش 6 درصدی تعرفه تصفیه نسبت به ماه گذشته شده است.
بر اساس این گزارش، همچنین فعالیت واحد ذوب Nchanga متعلق به کمپانی KCM که بزرگ‌ترین واحد ذوب مس ازنظر ظرفیت در کشور زامبیا است، به دلیل اختلافات بین دولت و کمپانی ودانتا که اکثریت سهام KCM را در اختیار دارد به‌طور کامل متوقف شد.
زامبیا بزرگ‌ترین تامین‌کننده بلیستر مس در کشور چین است و 60 درصد از کل واردات مس تصفیه نشده این کشور در سال 2018 را به خود اختصاص داده است. از آغاز سال جاری میلادی به دلیل این‌که چندین تولیدکننده زامبیایی تولید خود را در نتیجه قوانین جدید مالیاتی و افزایش هزینه‌های عملیاتی کاهش داده‌اند، بازار بلیستر مس با کسری عرضه مواجه شده است.
واردات مس تصفیه نشده چین ازجمله بلیستر مس، آند و شمش مس با کاهش 14،7درصدی در پنج‌ماه اول سال جاری به 3،1 میلیون تن رسید. فعالان بازار اعلام کردند که این کاهش بیشتر ناشی از کاهش عرضه بوده است تا تقاضای ضعیف. تقاضا برای بلیستر مس در حال افزایش است زیرا پالایشگاه‌ها مجبور به جستجوی جایگزین‌هایی برای ضایعات مس هستند.