29 اسفند 1402
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 18 تیر 1398 ساعت 10:20

رییس سندیکای صنایع آلومینیوم: 30 درصد ظرفیت تولید آلومینیوم به کار گرفته می‌شود

hooshangGoodarziرییس سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت تولید آلومینیوم کشور ۱.۵ میلیون تن پیش بینی شده که اکنون کمتر از ۳۰ درصد این رقم تولید می‌شود و بقیه با طرح‌های جدید در مسیر تامین نیاز بازار داخل و رونق بخشیدن به صادرات دنبال می‌شود.
به گزارش جهان معدن هوشنگ گودرزی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: امروز کارخانه‌های ایرالکو (اراک)، المهدی و هرمزال در بندرعباس به عنوان تولیدکنندگان شمش آلومینیوم کشور محسوب می‌شوند و اسفند ماه پارسال نیز کارخانه ۴۰ هزار تنی شمش آلومینیوم در جاجرم (خراسان شمالی) فعالیت خود را آغاز کرد و انتظار می‌رود مرحله نخست آلومینیوم جنوب (منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس) با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن افتتاح شود.


آمارهای سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دو ماهه امسال گویای آن است که تولید شمش آلومینیوم در سه واحد مزبور به رقم ۳۶ هزار و ۲۳۰ تن رسید و میزان تولید پودر آلومینا هم ۳۸ هزار و ۹۰۸ تن ثبت شد.
گودرزی تصریح کرد: تحقق برنامه تولید سالیانه ۴۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم نیازمند تامین ۸۰۰ هزار تن پودر آلومیناست و کارخانه آلومینا جاجرم نیز سالیانه ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن پودر تولید می‌کند که این امر خوراک تولید ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن شمش آلومینیومی است.
به گفته وی، امروز بیش از ۶۰ درصد آلومینای مورد نیاز برای تولید شمش از محل واردات باید تأمین شود و چنانچه مشکل نقل و انتقال پول (بدلیل شرایط تحریم) وجود نداشت، با گشایش اعتبار امکان خرید فراهم می‌شد و تولید کنندگان برای هر دوره تولیدات خود، یک فصل ذخیره مواد اولیه می‌توانستند، داشته باشند.
این متخصص صنعت آلومینیوم افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲۳ تا ۲۵ درصد هزینه تولید شمش آلومینیوم مربوط به انرژی است و ایران به همراه کشورهای حوزه خلیج فارس با بهره مندی از انرژی در این عرصه فعالانه تلاش می‌کند، به گونه ای که کشورهای همسایه جنوبی ایران اکنون سالیانه بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید شمش دارند.
گودرزی توضیح داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس ضمن اینکه جمعیت کمی دارند و از مواد اولیه آلومینیوم بی بهره‌اند و نیروی کارشان نیز وارداتی است، امروز در تولید شمش آلومینیوم از ایران پیشی گرفته‌اند و ایران با قدمت نزدیک به ۶۰ سال در این بخش که تولید کننده منحصر بفرد بود، در بین رقبای منطقه‌ای، تولید ناکافی برای پوشش صنایع مربوطه را دارد.
رییس سندیکای مزبور گفت: بحران‌های مختلف از جنگ تحمیلی عراق با پشتوانه آمریکا تا تحریم‌های ظالمانه دشمن، همواره مانع از جهش تولید به دلیل وابستگی به واردات مواد اولیه شده و دولت‌ها نیز تلاش خود را برای تعادل بخشیدن به میزان نیاز به این فلز صرف کردند، اما تولید همواره کمتر از میزان نیاز بوده است.
وی یادآور شد: صنعت آلومینیوم تامین کننده ورق‌های فویل با ضخامت و اندازه‌های مختلف، ظروف آشپزخانه، پروفیل، صنعت خودرو و ده‌ها صنعت دیگر محسوب می‌شود، اما امروز یکی از کاربردهای مهم این فلز راهبردی در صنعت هوا و فضاست که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.