30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 29 بهمن 1396 ساعت 13:10

كمبود مواد اوليه و افزایش تقاضا؛ چالش های موجود صنعت روی کشور

یکی از مشكلات توليد روی در کشور، تأمين منابع معدني است كه بخشي از آن ناشي از كمبود مواد معدني و بخشی ديگر ناشي از کم بودن توان رقابتي براي تأمين ماده معدني است كه اين بخش مستلزم كاهش بهاي تمام شده و خريد و فروش به موقع مواد اوليه و محصولات است. بديهي است سود يك بنگاه اقتصادي ناشي از فعاليت هاي رقابتي در كليه حوزه هاي اجرايي اعم از توليد، فني، بازرگاني و حتي مالي است. در شرايط فعلي و با توجه به رونق نسبي اين صنعت، فرصت خوبی براي توسعه تكنولوژي و سرمايه گذاري هاي جديد پیش روی این بخش است. اينها بخشی از صحبت هاي مهندس عطا تفضلي مديرعامل شرکت توليد روي بندرعباس است. مهندس تفضلی پس از انجام این مصاحبه به عنوان مدیرعامل شرکت ذوب و احیای روی قشم منصوب شده است.

گفتگوی "جهان معدن" با مهندس تفضلی در خصوص عملکرد شرکت تولید روی بندرعباس (قبل از انتصاب ایشان به مدیریت شرکت ذوب و احیای روی قشم) در ادامه می آید:
*جناب آقاي مهندس تفضلي لطفا در ابتدا خودتان را معرفي کنید.
اينجانب از سال 76 تاكنون در مسئوليت هاي مختلف مديريتي در حوزه هاي توليد، كارخانه، منابع انساني، بازرگاني و مديرعاملي در شركت هاي ملي سرب و روي ايران، شرکت سرب و  روي بافق، شرکت توسعه معادن روي ايران، صنعت روي زنگان كالسيمين و شركت توليد روي بندرعباس انجام وظيفه کرده ام.
*لطفاً در مورد شركت توليد روي بندرعباس توضيحاتي بفرمائيد.
اين شركت از زيرمجموعه هاي هلدينگ توسعه معادن روي ايران محسوب می شود که در  بندرعباس مستقر شده و از ظرفيت اسمي 18 هزار تن برخوردار است. این شرکت پس از فراز و نشيب هاي فراوان و با استعانت از خداوند منان، اكنون در مسير توليد و سودآوري مطلوب قرار گرفته است. توليدات اين شركت شامل شمش روي، پودر روي و كنسانتره هيدروكسيد روي است.
*جناب مهندس تفضلی، نظرتان در خصوص صنعت روي و شرایط رقابتي بودن این بخش چیست؟
در خصوص صنعت روي از نظر فروش محصول؛ مشكل زيادي وجود ندارد و نهايتاً با كمي تغييرات قيمتي مي توان محصول را به فروش رساند و اساس قيمت این محصول نيز بر پايه قيمت هاي روزانه جهاني روي در بازار فلزات لندن مشخص مي شود. اما از نظر تأمين مواد اوليه با توجه به كمبود مواد اوليه و افزایش تقاضا بر عرضه؛ عملاً با يك فضاي رقابتي در خريد مواد اوليه مواجه هستيم. در واقع براي واردات مواد معدني به علت رقابتی بودن تكنولوژي و بهاي تمام شده؛ باید با خريداران و توليدكنندگان ساير كشورها رقابت كنيم كه در نهايت لزوم توجه به شرايط و تصميم گيري استراتژيكي مي تواند در این زمینه راهگشا باشد و بيش از پيش توجه به ساختار سازماني چابك و نيروي كارآمد با عملكرد حرفه اي اهميت پيدا مي كند.
شرايط امروز مي طلبد در حوزه توليد، فني و راندمان بيشتر استحصال فلز روي از مواد اوليه و راهكارهاي كاهش و يا جايگزيني مواد شيميايي و قطعات مصرفي مورد توجه قرار گيرد.
در حوزه بازرگاني تأمين مواد و فروش محصولات با بهترين قيمت ها انجام می شود. در حوزه مالي نيز توجه بكارگيري منابع مالي و كاهش هزينه هاي مالي باید مدنظر قرار گيرد كه  تمامي اين موارد در فضاي اقتصادي و سياسي موجود با يك برنامه ريزي استراتژيك قابل دستيابي است. به عبارتی دیگر روش هاي سنتي در مديريت باید جاي خود را به رويكرد نوين مديريتي دهد.
* شرایط فعلی صنعت روی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
امروزه در اكثر واحدهاي روي استفاده از پسماندهاي سنوات قبل و تبديل آن به كنسانتره هایی با عيار بالاتر به يك درآمد قابل توجه تبديل شده است. همچنان كه تلاش در بكارگيري روش هاي فرآيندي كه حداكثر فلز قابل استحصال را از مواد معدني اوليه استخراج کند، شديداً مورد توجه قرار گرفته است.
تصور بنده اين است كه اين صنعت در آستانه تغييرات و پوست اندازي است و قيمت هاي جهاني فعلي فرصتي جذاب و مناسب براي اجراي طرح هاي توسعه تكنولوژي به منظور ارتقاء راندمان و استحصال ساير عناصر ارزشمند از مواد معدني است. زیرا ممکن است پس از گذشت این دوران و مواجهه با مقاطع زماني افت قيمت هاي جهاني روي به دلايل مختلف؛ منجر به مقرون به صرفه نبودن و افول این صنعت خواهد بود. پس استفاده بهینه از شرايط موجود حاضر ضامن بقاي صنعت روي در سال های آتی خواهد بود.
* لطفا از اقدامات و فعاليت هاي انجام شده در شركت توليد روي بندرعباس توضیحاتی بفرمایید.
در شركت توليد روي بندرعباس ضمن توجه به بازنگري ساختار سازماني و سعي در چابك سازي و تسريع فرآیندها؛ نسبت به ارتقاء عملكرد و بهبود مستمر برای كاهش هرچه بيشتر بهاي تمام شده نیز اقدامات جدي صورت گرفته و مباحث تحقيقات كاربردي هم در برنامه لحاظ  شده که برخي ثمرات آن تاكنون حاصل شده است. از طرف دیگر توجه به منابع انساني، حفظ و نگهداري، آموزش همكاران و بهبود شرايط رضايتمندي كاركنان به شدت مورد نظر قرار گرفته كه نتايج همه اين فعاليت ها به همراه آثار افزايش قيمت هاي جهاني در عملكرد توليدي و سودآوري سال 96 شركت در گزارشات مالي دوره اي متوالي به وضوح قابل رويت است. در واقع شركت پس از سال ها به بيشترين سودآوري خود دست يافته و بحمدالله فضاي پويايي در مجموعه حاكم شده است.
در راستاي توسعه و درآمد پايدار طرح توليد كنسانتره سرب از پسماندها و همچنين احداث كارخانه توليد اسيد سولفوريك با توجه به نزديكي منابع تأمين گوگرد و مصرف محصول اسيد سولفوريك در شركت برای اجرا در سال 97 پيش بيني شده است.
* نقش دولت را در توسعه و رونق اين صنعت چگونه ارزیابی می کنید؟
بطور خلاصه بخشي از منابع معدني از طريق سهميه هاي اختصاص معدن انگوران تأمين مي شود كه براي تمامی توليدكنندگان حائز اهميت است. اما از مشكلات اساسي اين صنعت به خصوص در واحدهايي كه از پراكندگي جغرافيايي برخوردار هستند، مسئله حمل و نقل و عدم ثبات قيمت و حتي بعضاً كمبود ناوگان حمل و نقل است. در مورد ايجاد زيرساخت هاي لازم در اين حوزه باید با تدبیر دست اندركاران و تخصيص امر این مشکل برطرف شود. از طرفي دیگر تسهيل در امور اداري توليدكنندگان در سازمان هاي ذيربط مانند ماليات، بيمه تأمين اجتماعي، محيط زيست، گمرك و ساير سازمان هاي ديگر به شدت مورد نظر بوده و نگاه اين سازمان ها در همراهي صنعتگران به قصد كمك و تسهيل امور باشد. گاهاً اوقات بي تفاوتي ها و اصرار بر بروكراسي های موجود هزينه هاي مالي سنگيني به اين صنعت وارد می کند و بعضاً توان و اشتياقي براي توليدكنندگان باقي نمي گذارد. در سال اقتصاد مقاومتي؛ تولید و اشتغال و در همراهي اين شعار كه به درستي از سوي مقام معظم رهبري تبيين شده است؛ انتظار همراهي بیشتر و مؤثرتری داريم.
* در پايان اگر مطلب خاصي داريد، بفرماييد.
اميدوارم به زودي شاهد رونق بيش از پيش اين صنعت و سربلندي كشور عزيزمان ايران باشيم. در اینجا از شما اصحاب رسانه نيز به دلیل توجه و انعكاس مشكلات و تجربيات صنعتگران اين حوزه كه قطعاً حلقه اي از مسير توسعه اين صنعت است، تشكر و قدرداني مي نمايم.
معصومه صالحی