30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 03 دی 1398 ساعت 16:06

تشریح چالش‌های تولیدکنندگان بخش خصوصی لوازم‌خانگی با حضور جمعی از فعالان این صنعت

photo 2019-12-24 13-09-21خانه استیل البرز در بازار بزرگ ایران (ایران مال) عصر روز گذشته با حضور برخی از دست‌اندرکاران و فعالان صنعت لوازم‌خانگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جهان معدن، نوید ایزدپناه مدیرعامل شرکت استیل البرز در مراسم افتتاح شمین شعبه از این شرکت به تشریح برخی از چالش‌های تولیدکنندگان بخش خصوصی در حوزه تولید لوازم‌خانگی پرداخت و گفت: دست‌‌کم ۷۰ درصد محصولات لوازم‌خانگی خارجی موجود در بازار با استفاده از قطعات بی‌کیفیت در برخی شهرهای غربی کشور تهیه می‌شوند، اما مصرف‌کننده با خرید آنها به اشتباه فکر می‌کند کالایی با قیمت مناسب خریداری کرده است.

مدیرعامل استیل البرز در ادامه تاکیدکرد: این شرکت پس از اعمال تحریم‌ها موفق به کاهش ۲۰ درصدی ارزبری محصولات خود با اعتماد به تامین‌‌کنندگان داخلی مواداولیه و تجهیزات شد.
ایزدپناه با بیان اینکه هرچند ذات تحریم‌ها تهدید است، اما فرصت‌هایی نیز برای صنعت لوازم‌خانگی کشور به همراه داشته است، افزود: شرکت لوازم‌خانگی استیل البرز با تنوع محصولات گوناگون و با همکاری سازندگان داخلی؛ موفق به بومی‌سازی برخی قطعات داخلی موتور محصولات لوازم‌خانگی بدون افت کیفیت این کالاها شد.
وی بیان‌داشت: البته با توجه به تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از کشورمان؛ بازار داخلی به شدت کوچک شد و همین موضوع بر توان خرید مصرف‌کنندگان داخلی تاثیر منفی بر جای گذاشته است.
ایزدپناه ادامه‌داد: تحریم‌ها با افزایش محدودیت انتقال‌وجه و هزینه‌های حمل؛ باعث افزایش هزینه‌های تولید و رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها شد، اما شرکت‌های بزرگ ایرانی با توسعه مقیاس اقتصادی تولید و ذخیره به موقع مواداولیه مورد نیاز و توسعه داخلی‌سازی از آن یک فرصت ساختند.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا برخی واحدهای بزرگ تولیدکننده لوازم‌خانگی کشور با تولید محصولات کیفی در کلاس اقتصادی و با قیمت‌های پایین‌تر به یاری اقشار متوسط و ضعیف شتافتند که بیشتر این محصولات در زمینه هود، اجاق‌گاز و سینک ظرفشویی بود.
وی مازاد تولید، برخورداری از هزینه‌‌های پایین‌‌تر انرژی و نیروی‌کار را به عنوان مزیت‌های شرکت‌های ایرانی در تولید برشمرد و گفت: واحد بزرگی همچون «استیل البرز» طی سال‌‌های گذشته با استفاده از تیم تحقیق و توسعه قوی طرح‌‌های مبتکرانه (از جمله نسل جدید هودهای اینورتر- نوعی کنترل‌کننده دور موتور- که برای نخستین بار در جهان اجرایی می‌شد) و بی‌نیازی از خارجی‌ها در موضوع فناوری؛ به موفقیت‌های خوبی نائل شده که می‌تواند الگویی برای سایر تولیدکنندگان باشد.

photo 2019-12-24 13-09-42
عضو هیات‌‌مدیره انجمن لوازم‌‌خانگی کشور همچنین گفت: بهره‌‌گیری این شرکت از واحدهای تحقیق‌وتوسعه (R&D) قوی با شناسایی نیازها و عمل بر مبنای ترجیحات مصرف‌کنندگان، دستیابی به یک بلوغ فناورانه در محصولاتی نظیر سینک ظرفشویی و اجاق گاز را رقم زد؛ به گونه‌ای که برخی از این محصولات اکنون با بهترین محصولات اروپایی برابری کرده و در مواردی حتی از آنها نیز با کیفیت‌تر هستند.
ایزدپناه با اشاره به اینکه از دست رفتن بازارهای صادراتی شرکت‌های بالغ از نظر فناوری از جمله آفت‌های تحریم محسوب می‌شود؛ گفت: شرکت‌‌ها با توسعه بازارسازی و مطالعه بر بازارهای جدید از جمله حوزه CIS به مقابله با آن شتافته‌اند که در همین راستا برقراری تعرفه‌های ترجیحی با این کشورها بسیار اثرگذار خواهد بود.
وی در ادامه تاکیدکرد: حضور قدرتمند در سایر بازارها و رقابت با محصولات خارجی نیازمند سه ابزار اساسی گفتگوی راحت با طرف خارجی، سیستم مالی قدرتمند و حمل‌ونقل مناسب است؛ در این راستا ضعف دیپلماسی صادراتی موجب ضربه دیدن صادرات می‌شود.
این مقام صنفی همچنین طرح شناسه کالا را یک گام اساسی به جلو در راستای جلوگیری از کالاهای جعلی و تقلبی برشمرد و گفت: دست‌‌کم ۷۰ درصد محصولات لوازم‌خانگی خارجی موجود در بازار با استفاده از قطعات بی‌کیفیت در برخی شهرهای غربی کشور سر هم‌بندی می‌شوند، اما مصرف‌کننده به اشتباه فکر می‌کند کالای با قیمت مناسب خریداری کرده است.
وی افزود: مطابق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نصب لوازم‌خانگی در سراسر کشور رایگان است، اما کمتر کسی از آن مطلع است. در همین خصوص سازوکار شناسه کالا کمک می‌کند مشتریان از حقوق خود به خوبی مطلع شوند.