08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 24 فروردين 1399 ساعت 21:31

كاهش ١٣ تا ٣٢ درصدي تجارت بين الملل به دلیل شيوع ويروس كرونا


معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی (WTO) به دليل تأثیرات شیوع ویروس كوويد ١٩ بر فعاليت‌هاي اقتصادي در سراسر جهان، تجارت جهاني كالا در سال ٢٠٢٠ بين ١٣ تا ٣٢ درصد كاهش خواهد يافت.

به گزارش ماهنامه جهان معدن و به نقل ازروابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این خصوص اظهار داشت: سازمان‌هاي بين‌المللي برآورد مي‌كنند در سال ٢٠٢١، اين ركود در تجارت جهاني بهبود يابد که این امر، بستگي به كارايي سياست‌هاي تجاري در مقابل اين پديده و مدت زمان پايداري اين ركود دارد.

وی افزود: براساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تمامي مناطق جهان كاهش دورقمي تجارت را در سال جاري ميلادي تجربه خواهند كرد هرچند صادرات منطقه آمريكاي شمالي و آسيا دچار آسيب بیشتری خواهد شد‌.

معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس این پیش بینی‌ها، تجارت در بخش‌هايي كه زنجيره ارزش پيچيده‌تري دارند، به ويژه محصولات الكترونيك و خودروسازي‌ها كاهش بيشتري خواهد داشت. همچنين خدمات بازرگاني ممكن است به دليل اين بيماري و محدوديت‌هاي حمل و نقل و سفر، مستقيما تحت تاثير بيشتري قرار گيرند.

زادبوم با اشاره به اینکه ٧٩ كشور صادرات محصولات بهداشتي و گياهات خوراكي را ممنوع و 57 كشور هم به علت نياز به كالاهاي اساسي و بهداشتي، واردات اين اقلام را تسهيل كرده‌اند، بیان کرد: بسياري از كشورها محدوديتهايي براي واردات از كشورهايي كه ويروس كرونا شيوع بيشتري داشته و برخي كشورها به دليل نياز داخلي خود محدوديت‌هاي صادراتي براي اقلام كالاهاي اساسي و محصولات بهداشتي و پزشكي اعمال كرده اند .همچنين محدوديت تردد مسافر و تبعا محدوديت تردد رانندگان كاميونها در برخي كشورهاو لغو پروازها همه و همه موجب كاهش تجارت بين الملل گرديده است.

روبرتو آزودو، مدیرکل سازمان تجارت جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این آمار وحشتناک هستند. هیچ راه حلی برای اجتناب از این وضعیت وجود ندارد و مقایسه با بحران مالی سال ۲۰۰۹ و حتی بحران بزرگ دهه ۱۹۳۰ غیرقابل اجتناب است. با این حال بانک‌ها کمبود سرمایه ندارند و موتور اقتصادی در وضعیت مطلوبی است.

بر مبنای پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال تجارت جهانی به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به میزان شدیدتر از بحران مالی یک دهه قبل کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا نامعلوم مانده است. در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹، تجارت جهانی ۱۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.

گفتنی است، این سازمان همچنین پیش بینی کرد که تجارت جهانی کالا در سال ۲۰۲۱ با توجه به مدت زمان تاثیر شیوع ویروس کرونا و کارآمدی واکنش‌های صورت گرفته به این بحران بین ۲۱ تا ۲۴ درصد بهبود پیدا خواهد کرد.