08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 10 بهمن 1396 ساعت 16:10

ایمیدرو اطلس ملی پتانسیل های معدنی را رونمایی می کند

شریعتمداری همایش فولادوزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تمامی دست اندرکاران صنعت فولاد تا یک ماه آینده راه حل و پیشنهادهای خود را برای حل چالش های طرح جامع فولاد را اریه کنند.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، محمد شریعتمداری که در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن سخن می گفت، تصریح کرد: بدون مشارکت و حضور موثر بخش خصوصی و تشکل های تخصصی، طرح جامع فولاد به یک سند دولتی تبدیل می شود.

وی با برشمردن دستاوردهای توسعه صنعت فولاد و معدن از ابتدای انقلاب و به ویژه در سال های اخیر اظهار داشت: به غیر از معدن چغارت، معادن بزرگ از جمله چادرملو، گل گهر و سنگان فقط دارای مطالعات اولیه بودند اما بعد از انقلاب شاهد اکتشافات تکمیلی شدیم و اکنون از ذخایر قابل توجه کشور هستند.

شریعتمداری تاکید کرد: این نوع رویدادها محل تضارب آرا است و مدیران و کارشناسان این حوزه راه حل ها را برای مسائلی همچون تامین و مصرف آب، تکنولوژی، بهره وری و توسعه زیرساخت ها ارایه شوند.

اقدامات ایمیدرو در اکتشاف

وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین به برنامه های اکتشافی اشاره کرد و گفت: ایمیدرو طی 4 سال اخیر با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان زمین شناسی اقدامات قابل توجهی را با توجه به برنامه 250 هزار کیلومتر مربعی در سطح کشور انجام داد.

شریعتمداری افزود: ژئوفیزیک خطی و هوایی یکی از همین اقدامات اساسی است که عملی شده است. وی ادامه داد: یکی از نیازهای ما در اکتشاف، شناسایی ذخایر در عمق است در صورتی که بخش قابل توجهی از اکتشافات معدنی ایران مربوط به ذخایر در سطح است.

اکتشاف استان ها

وی با تاکید بر اینکه اکتشاف در دولت دوازدهم به جایگاه مطلوبی خواهد رسید خاطر نشان کرد: تاکنون تنها 5-6 استان کشور تحت عملیات اکتشافی قرار می گرفتند اما مدتی است که بخش زیادی از استان ها شاهد عملیات اکتشافی شده اند که این مهم باید با ادامه یابد و ما شاهد بالفعل شدن ذخایر معدنی استان های دیگر هم باشیم.

شریعتمداری گفت: رونق همکاری های بین المللی در بخش معدن نیاز به اطلاعات پایه دارد و نقشه در مقیاس یک 250 هزار که تهیه شده اطلاعات عمقی ندارد و در حقیقت کم است و باید برطرف شود.

به گفته وی، قدم هایی در زمینه تهیه نقشه در مقیاس یک 25 هزار برداشته شده و انتظار می رود با اطلاعات مربوطه، زمینه جلب و جذب سرمایه گذاران فراهم شود.

وزیر صنعت از تهیه اطلس ملی نقشه پتانسیل معدنی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در مقیاس یک 100 هزار خبر داد که این مهم رونمایی و انتشار پیدا می کند.

وی ایران را چهاردهمین فولادساز جهان دانست و افزود: البته به این میزان نباید اکتفا کنیم و باید گام های موثری برداشته شود تا براساس سند 1404 که ظرفیت 55 میلیون تن برای فولاد خام پیش بینی شده است، دست یابیم.

شریعتمداری تحقق ظرفیت فولادی در سند چشم انداز را نیازمند160 میلیون تن سنگ آهن دانست و افزود: باید مطابق برنامه پیش برویم و کسری ها را جبران کنیم.

وی با دعوت از طرف های خارجی برای ایجاد ظرفیت های جدید در قالب زنجیره فولاد، گفت: دست همه میهمانان خارجی را برای توسعه فولاد به گرمی می فشاریم.