29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 25 آذر 1398 ساعت 17:56

نهضت ساخت داخل گامی موثر در رونق تولید

photo 2019-12-16 15-45-04نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با سازمان ها و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی به میزبانی ایمیدرو برگزار شد.

به گزارش خبرنگارجهان معدن، خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با سازمان ها و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی به میزبانی ایمیدرو گفت: سال گذشته بحران در پودر آلومینا با تحریم امریکا به وقوع پیوست. ذخایر استراتژیک پایین بود، اما امروز خرسندیم که نه تنها بحران مواد اولیه و استراتژیک نداریم؛ بلکه مساله ای هم در این حوزه نداریم‌

وی در ادامه افزود: در تولید مس طی ۸ ماهه امسال۳۰ درصد از سال قبل جلوتریم. همچنین در ماه قبل ۶۰ درصد افزایش تولید فولاد داشته ایم.
غریب پور خاطرنشان کرد: این موفقیت ها با همت ایمیدرو و همکاری بانک مرکزی و حمایت مهندس رحمانی و پشتوانه وزارت صمت به دست آمد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین گفت: امسال در شمش ۵ درصد افزایش تولید داشتیم. فرصت ها در کشور به وجود آمده و این موفقیت ها تداوم دارند.
غریب‌پور با بیان اینکه امروز بجای تهدید در برخی بخش ها فرصت به وجود آمده است، گفت: سرمایه صندوق حمایت از فعالیتهای معدنی به از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان ارتقا یافت.
وی تاکید کرد: کمبود آلومینیوم در حال جبران است و فردا سالکو وارد مدار خواهد شد.
غریب پور با بیان اینکه اکتشافات فرصتهای جدید و سرمایه گذاری های جدید در حوزه معدن به ارمغان اورد، افزود: ظرفیت اسکله مواد معدنی خلیج فارس به ۲۰ هزارتن افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات عملکرد بی نظیری داشتیم. در همین خصوص راهکارها برای سرمایه گذاری در کشور استفاده از سود شرکتهای بزرگ است. این در حالی است که سرمایه گذاری صنایع معدنی با کل صنایع بورسی کشور برابری می کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین تاکید کرد: افزایش سرمایه گذاری در صنایع معدنی بزرگ‌ موجب استقبال و حمایت بخش های مختلف مردم شده است.
به گفته وی طرح انتقال آب خلیج فارس به لامرد با بالغ بر ۲.۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری در این طرح برای انتقال اب به ۳ استان شرقی در حال انجام است.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این نشست ضمن بیان حضور احساس خرسندی در این جلسه از مدیران برگزار کننده تقدیر کرد و گفت: خانواده صنعت و معدن و تجارت خانواده ای بزرگی است و امروز بخش کوچکی از مدیران خدمتگزار این حوزه در این جلسه جمع شده اند.با مشاهده مدیران حاضر در جلسه حس غرور به من دست داد، چرا که پی میبریم، توانمندی ما بیشتر از این شرایط حاضر است.

وی در ادامه افزود: در دوره جنگ تمام عیار و نابرابر اقتصادی و تحریم های ظالمانه، تولیدکنندگان و مدیران حوزه تولید، فرماندهان این جبهه هستند، پذیرش مسئولیت در این شرایط، ارزش بالای کار آنان را نشان می دهد.

وزیر صمت ضمن تاکید بر توجه به اخلاص و رضای الهی در کارها خاطرنشان کرد: پیروزی ما نزدیک است .دشمنان تصور می کردند که تا قبل از پایان سال ۹۷، نقشه های آنها به نتیجه می رسد که این تصور شکست خورد و دشمنان به ارزوی خود نرسیدند.
وی افزود: امروز آمار صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و تولید کالاهای منتخب در ۸ ماهه امسال افزایشی بوده است.صدور پروانه بهره برداری در ۸ ماهه امسال ۵.۹ درصد افزایش داشته است ، جواز تاسیس ۱۶.۷ درصد افزایش داشته است که نشانگر علاقه مردم به تولید است.

رحمانی ابراز داشت: تولید بیش از دو سوم محصولات و کالاهای منتخب، دارای رشد نسبت به سال قبل بوده است. تولید وانت ۵.۳ و تولید تراکتور ۲۰.۲ درصد افزایش تولید داشته است، تولید روغن نباتی ۴.۸ درصد و تولید داروی انسانی ۳.۱درصد افزایشی بوده است‌.

وی در ادامه اضافه کرد: تولید در حوزه الیاف و نخ و... عموما افزایشی بوده است، در چرم و کفش و عمده لوازم خانگی تولید افزایشی بوده است.. در ۸ ماهه امسال، تولید روغن نباتی ۴.۸ درصد، صنایع غذایی ۱۵ درصد، فولاد خام ۶.۵ درصد، محصولات فولادی ۶.۶ درصد، کاتد مس ۱۳ درصد، شیشه جام ۱۰.۲ درصد ، سیمان ۷.۲ درصد افزایشی بوده است.

وزیر صمت اظهار داشت: ۷ محور در ۳۴ برنامه داریم، ساخت داخل، توسعه صادرات، معادن و توسعه معدن، فناوری، فضای کسب و کار، شیوه های نوین لجستیک تجاری و تامین مالی ذیل این ۳۴ برنامه در حال انجام است.

وی از انعکاس مطلوب دستاوردهای حوزه تولید توسط رسانه ها تشکر کرد و تصریح کرد: چه تحریم باشیم و چه نباشیم ساخت داخل باید مورد توجه قرار بگیرد.مهمترین کار ذیل برنامه های وزارت صمت حفظ جریان تولید است.

رحمانی در ادامه افزود: سال گذشته در کنار همت و پیگیری و بازدید از استانها و شهرستانها در برخی بخش ها تصمیمات جدی گرفتیم.در این بازدیدها تاکید استانداران بر این بود که حتی یک واحد تعطیلی استانشان در این شرایط تحریمها تعطیل نشده است.دوندگی، تصمیمات درست و حضور باانگیزه و با علاقه بخش خصوصی این شرایط را پدید اورده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کار جهادی دانستن حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال تصریح کرد: امروز باید نصب العین اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکتها همین باشد .به معاونین و روسای استانها تاکید میکنم که مهمترین کار حفظ وضعیت تولید است.

رحمانی ادامه داد: از ابتدای سال بالای ۶۵۰۰ واحد مشکلاتشان مورد بررسی قرار گرفت و ۵۸ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرایی شده و ۴۲ درصد مصوبات نیز با جدیت در حال پیگیری است.

وزیر صمت ضمن مهم تلقی کردن تولید ابراز داشت: تابلوی تولید باید جلوی چشم همه باشد.حفظ اشتغال و توسعه اشتغال و توسعه مناطق، وابسته به رونق تولید است، نهضت ساخت داخل را برای استفاده از توان موجود کشور راه انداختیم.

وی با تاکید بر فرمایشات رهبری ‌معظم انقلاب بر ساخت داخل گفت: ایشان فرمودند که واردات هر کالایی که امکان ساخت داخل دارد، حرام است.دنبال فرهنگ سازی برای موضوع نهضت ساخت داخل هستیم و در این حوزه برنامه داریم.

وی در ادامه افزود: در حوزه ساخت داخل کاهش ارزبری ۱۰ میلیارد دلاری را تا افق ۱۴۰۰ دنبال می کنیم و در قالب میزهای ساخت داخل جلو می بریم.سامانه توانیران تا پایان آذرماه راه اندازی می شود، شرکتهای بزرگ مانند خودروسازی ها و فولادی ها باید نمایشگاه دائمی نیازهای ساخت داخل خود را داشته باشند.

رحمانی تصریح کرد: تا زمانی که حتی یک قطعه برای داخلی سازی داریم باید این نمایشگاه های ساخت داخل و نیازهای داخلی سازی برپا باشد.انجمن ها و تشکل ها به صورت مشترک و گروهی با پلتفرم های مشترک به برگزاری اینگونه نمایشگاه ها مبادرت ورزند.برخی جاها واحدهای تولیدی با تجمیع نیازهای خود با دیگر شرکتها به برپایی نمایشگاه نیازهای داخلی سازی اقدام کنند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه داخلی سازی در کنار هر نمایشگاهی که برگزار می شود، در دست اقدام است و در این‌نمایشگاه ها استارت آپ ها و دانش بنیان ها باید مورد توجه قرار بگیرند.