29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 04 مرداد 1399 ساعت 11:33

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و افزایش ظرفیت تولید واحدهای فعال اولویت برنامه ای وزارت صمت در سال جهش تولید

معاون امور صنایع وزارت صمت در ایستگاه هفتم پویش ملی"تولید، تداوم امید" گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال چهار محور را به عنوان اولویت های برنامه‌ ای خود تعیین نموده که یکی از این محورها "تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و افزایش ظرفیت تولید واحدهای فعال" است.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی که به همراه معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و رئیس کل سازمان توسعه تجارت به استان آذربایجان غربی سفر کرده است در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: امسال در قالب "پویش ملی تولید، تداوم امید"، ۲۰۰ طرح با سرمایه گذاری بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و امکان اشتغالزایی برای ۴۱ هزار نفر به صورت مستقیم مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: امروز و در هفته هفتم" پویش ملی تولید، تداوم امید" در استان آذربایجان غربی حضور پیدا کردیم و 4 طرح صنعتی ایجادی و توسعه ای با اولویت "جهش تولید" به بهره برداری رسید.

صادقی نیارکی توضیح داد: طرح نخست که امروز و در قالب "پویش ملی تولید،تداوم امید" به بهره برداری رسید، واحد تولید ایمپلنت با تکنولوژی کاملا به روز بود؛ این واحد جزو شرکت های دانش بنیان و از افتخارات کشور و آذربایجان غربی به شمار می‌آید که تاثیر بسیار زیادی در کاهش ارزبری اقلام کالایی تولیدی خود دارد.

وی ادامه داد: طرح دوم مورد بهره برداری واحدی در حوزه صنایع غذایی و تولیدات انواع کنسانتره و‌ پوره میوه و مرکبات بود که با در نظر گرفتن ظرفیت های بسیار خوب کشاورزی استان آذربایجان‌غربی راه اندازی این واحد صنایع تبدیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه بیش از دو سوم تولیدات این واحد صنایع غذایی صادراتی است و در تولید کنسانتره میوه در سطح کشور جایگاه ویژه ای دارد و کمک خوبی برای توسعه پایدار بخش صنعتی و بخش کشاورزی استان خواهد بود.

صادقی نیارکی افزود: دو طرح دیگری که امروز مورد بازدید قرار گرفتند طرح های توسعه ای و در قالب برنامه جهش تولید واحدهای تراکتورسازی ارومیه و نماکاران هزاره سوم بودند.

وی اضافه کرد: شرکت تراکتورسازی ارومیه در مجموعه تولید چهار ماهه سال ۹۹، برابر با ۸ ماهه تولیدات سال گذشته خود افزایش تولید داشته و به تعبیر درست جهش تولید بیش از 100 درصدی در این واحد محقق شده است.

صادقی نیارکی گفت: همچنین شرکت نماکاران هزاره سوم نیز از ابتدای امسال بالغ بر ۶۰ درصد افزایش تولید و جهش تولید در فراورده های کالایی خود داشته است.

 

توجه ویژه وزارت صمت به توسعه صنعتی و بازرگانی استان های مرزی

وی تصریح کرد: در قالب برنامه جامع توسعه محور های شرق و غرب کشور، توجه به استان های مرزی در دستور کار است که از جمله آنها به افزایش مبادلات تجاری، ایجاد بازارچه های مرزی، شهرک های صنعتی تخصصی و شهرکهای صنعتی مشترک با کشورهای همسایه و همچنین سرمایه گذاری توسط سازمان های توسعه ای وزارت صمت به جد دنبال می شود که جای امیدواری است تا پایان سال جهش تولید این طرح‌ها به بهره‌برداری کامل برسد.

صادقی نیارکی در خصوص احیای مجدد واحد های تعطیل در سراسر کشور نیز گفت: این برنامه با محوریت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در حال پیگیری است و طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت، راه اندازی مجدد ۱۵۰۰ واحد صنعتی در سال ۹۹ در دستور کار قرار گرفته و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۸۱ واحد با ظرفیت احیای اشتغال برای بیش از ۱۰ هزار نفر مجددا به چرخه تولید بازگشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص صنعت خودرو تصریح کرد: در چهار ماه گذشته بیش از ۱۸ درصد افزایش تولید در شرکت های بزرگ خودروسازی کشور محقق شده است و بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه، معادل افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته تحویل خودرو به متقاضیان داشته ایم.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در همین راستا و نسبت به مدت مشابه سال قبل تکمیل خودروهای ناقص بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و حدود ۴۴ درصد رشد تحویل تعهدات معوق انجام شده است که می تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند.

صادقی نیارکی افزود: با توجه به تغییر قیمت نهاده های تولید در صنعت خودرو و این که آخرین قیمت گذاری انجام شده در این حوزه مربوط به سال ۹۷ بوده، طبیعتاً با توجه به اعمال شاخص های تورم بخشی و افزایش نرخ دستمزد تغییر قیمت خودرو درب کارخانه با انجام کار کارشناسی و اعلام نظر شورای رقابت انجام می شود که در عمل افزایش قیمت حداقلی است.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشران دارای اهمیت فراوانی برای توسعه صنایع پایین دستی خود دارد؛ حدود ۳۰ رشته صنعتی ذیل صنعت خودرو در حال فعالیت هستند، زیان این صنعت می‌تواند روی شبکه تامین و قطعه سازی تاثیر گذار باشد؛ لذا حتما باید قیمت خودرو کاملا منطقی و با رعایت اصول قیمت گذاری و بر اساس ضوابط تعیین شده انجام شود.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: رعایت همه ضوابط و افزایش حداقلی قیمت خودرو مورد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با توجه به اهمیت حفظ تولید در زنجیره تأمین و لجستیک صنعت خودرو و اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت فعال هستند اهمیت صنعت خودرو را نشان میدهد.

صادقی نیارکی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور جدی دنبال واقعی سازی قیمت خودرو بر اساس مستندات و دلایل از جمله تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی ایران اعلام می شود و اقلام اصلی مصرفی این صنعت مانند ورق فولادی و پتروشیمی که در بورس عرضه می شود و نهاد های وارداتی که تحت تاثیر تغییر قیمت ارز هستند؛ می باشد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیچ عنوان دنبال افزایش قیمت غیرمنطقی خودرو نیست و افزایش قیمت کاذب در سطح بازار آزاد خودرو را نیز به رسمیت نمی شناسد و اولویت برنامه های وزارت صمت در این صنعت، افزایش تولید، افزایش عرضه و مدیریت تقاضا در سطح بازار است.