08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 07 آبان 1399 ساعت 12:01

آمارهای صنعتی، معدنی و تجاری بصورت شفاف منتشر می‌شود

مدیرکل دفترآمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش ما توسعه زیر ساخت‌های آماری و همچنین افزایش کیفیت گزارشات و ارائه همه اطلاعات به ذینفعان است.

به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، ناهید زندی‌زاده در جلسه‌ای که به مناسبت روز آمار برگزار شده بود، افزود: تدوین نظام‌نامه آماری، استاندارد نمودن تعاریف و مفاهیم، تهیه شناسنامه‌های اقلام و شاخص‌ها با همکاری سازمان‌های زیر مجموعه از اقداماتی است که در یک سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل دفترآمار و فرآوری داده‌های وزارت صمت در تشریح روش‌ها و ابزار نیازهای اطلاعاتی ذینفعان حوزه فعالیت خود، نیز افزود: بستر این تبادلات به اشکال مختلف ایجاد شده است، با برخی از دستگاه‌های اجرایی تبادل اطلاعات به صورت برخط صورت می‌پذیرد و امید است در آینده نزدیک با گسترش این تبادلات ارایه آمار و اطلاعات به صورت کامل تر صورت پذیرد.

همچنین اطلاعات و آمار مورد نیاز مراجع آماری نظیر مرکز آمار ایران و مراکز پژوهشی بطور مستمر در اشکال مختلف در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

زندی زاده تصریح کرد: در سطح عمومی نیز فضای مناسب در پورتال وزات صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که از طریق آن گزارشات بین الملل، محصولات منتخب و گزارشات عملکرد روزانه، ماهانه، سالانه و نیز سری‌های زمانی داده‌های بخش صنعت، معدن و تجارت بصورت مستمر تهیه و در اختیار ذینفعان قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ارتقای اعتماد ذینفعان آمار به گزارشات منتشره تصریح کرد: استفاده از ابزارهای کنترل سیستمی، بهره گیری از روش‌های علمی در تولید و انتشار آمار، استاندارد سازی تعاریف پایه که موجب پرهیز از ارایه آمارهای متفاوت در موضوعات یکسان می‌شود و شفاف سازی در روش‌های تولید آمار موجب ارتقا اعتماد ذینفعان خواهد شد.

وی درباره راه‌های دسترسی ذینفعان به داده ها و گزارشات افزود: در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و با اعتقاد به رعایت کامل حقوق شهروندان از طریق پورتال وزارت کلیه اطلاعات به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و این اطلاعات در قالب انواع گزارشات و نیز ریز داده‌های مربوط به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری است.

مدیرکل دفترآمار و فرآوری داده‌های وزارت صمت با اعلام اینکه ارتقا کیفیت آمارها و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان در دستور کار است، گفت: در جهت ارتقا و تسهیل دسترسی به اطلاعات و آمار برنامه‌های کوتاه و میان مدتی در دفتر آمار و فرآوری داده ها طراحی شده است، این برنامه ها شامل بهبود سامانه‌های اطلاع رسانی، استخراج نیازهای اطلاعاتی ذینفعان و پاسخگویی به نیازهای آنها از طریق تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌های اجرایی، تهیه راهنمای استفاده از اطلاعات و افزایش تنوع گزارشات مورد نیاز مخاطبین است.

 

همچنین حمایت از کسب و کارهای استارت آپی مبتنی بر داده و اطلاعات از برنامه‌های جاری وزارت صنعت می‌باشد.