14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 01 خرداد 1400 ساعت 13:01

مهندس رزم حسینی:شرکت ذوب‌آهن نطنز می‌تواند محورتوسعه در منطقه باشد

بزرگترین ذخیره سنگ‌‌آهن استان اصفهان (معدن سنگ‌‌آهن چاه‌‌‌پلنگ شمالی) با ذخیره قطعی بالغ بر 20 میلیون تن ظرفیت و استخراج سالانه 500 هزار تن با میزان سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریال که منجر به ایجاد اشتغال مستقیم برای 150 نفر می‌شود؛ روز گذشته با حضور برخی از مقامات محلی و با دستور مهندس رزم‌‌حسینی وزیر صمت به همت شرکت ذوب‌آهن نطنز افتتاح شد.

مهندس علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم صنعت فولاد را یکی از افتخارات جمهوری‌اسلامی‌ایران دانست و گفت: اینکه از یک مجموعه فاخر متعلق به بخش خصوصی بازدید می‌کنیم و در آئین افتتاحیه بزرگترین ذخیره استان اصفهان در بخش تولید هستیم‌؛ یکی از افتخارات است.

وی با تاکید بر اینکه تولید ۲۹ میلیون تن فولاد خام و صادرات ۶ میلیون تن فولاد در سال گذشته؛ یک کارنامه موفق برای بخش تولید و صنایع‌معدنی محسوب‌ می‌شود، گفت: این در حالی است که کشورمان رتبه دهم جهانی در این حوزه را داراست و با توجه به برنامه‌های وزارت صمت و پروژه‌هایی که در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد؛ امیدواریم سال‌های آینده بتوانیم این رتبه را ارتقاء دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر صادرات غیرنفتی، پتروشیمی‌ها و و فولادی‌ها وجود نداشت، شرایط اقتصادی کشور در سال‌ گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه و پاندمی کرونا به مراتب سخت‌تر و دشوارتر می‌شد، افزود: سال گذشته حدود ۳۸ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۱۳ میلیارد دلار آن را کالاهای اساسی، تجهیزات و دارو شامل می‌شد و ۲۵ میلیارد دلار آن هم مواداولیه تولید، کالاهای واسطه‌ای و تجهیزات کارخانه‌های تولیدی بود؛ این در حالی است که بخش اعظم تامین ارز با تلاش و کوشش صادرکنندگان و از طریق ارز صادرات انجام گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت ذوب‌آهن نطنز و دیگر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فعال در کشور می‌توانند محورتوسعه منطقه باشند، گفت: با وجود چنین بنگاه‌هایی نباید در روستاها و شهرهای اطراف مشکل اشتغالزایی وجود داشته باشد. البته این به معنای حذف مشاغل دیگر نیست؛ بلکه به معنای سرمایه‌گذاری در منطقه است تا با توجه به استعدادهایی که در منطقه وجود دارد و ارائه آموزش‌های لازم برای کسب‌وکار؛ شغل‌های متناسب ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه زنجیره فولاد در نطنز در حال تکمیل شدن است و بزرگترین ذخیره سنگ‌آهن در این منطقه کشف شده است، گفت: امضاءهای طلایی و استفاده از رانت در مجوزهای معدنی حذف شده و همه می‌توانند در این بخش بدون تعهد مواداولیه سرمایه‌گذاری کنند. به عبارت دیگر امضاء‌های طلایی ساخت واحدهای تولید فولاد، کنسانتره، ذوب و ... حذف شده و در حال حاضر مجوز صادرات برای واحدهای زنجیره فولاد که خوراک موردنیاز خود را از خارج به کشور وارد و ارزش‌افزوده ایجاد کنند؛ صادر شده است.

وی با اشاره به نقش بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در توسعه کشور؛ به تاثیر و توانایی سرمایه‌های اجتماعی در خلق ثروت اشاره کرد و گفت: برخی کشورها صرفا به ‌واسطه داشتن سرمایه اجتماعی قوی در خلق ثروت موفق بودند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ایران علاوه بر محدودیت‌های کرونایی که در اقتصاد تاثیر داشت؛ تحت‌تاثیر تحریم‌‌های اقتصادی نیز قرار گرفت، خاطرنشان کرد: علیرغم فشارها و محدودیت‌هایی که وجود داشت؛ توانستیم در بخش تولید رشد قابل‌توجهی داشته باشیم و در بخش صنعت رشد 8 درصدی و در بخش کشاورزی رشد 5/7 درصدی را شاهد بودیم که بدون شک اگر قدرت‌های جهانی اجازه دهد؛ ایران به زودی جزء کشورهای توسعه یافته قرار خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به معادن و ذخایر خوب معدنی موجود در کشور اشاره کرد و افزود: کشور ما سرمایه مادی مناسبی دارد و در صورت ایجاد بستر مناسب و امنیت سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاران ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور وارد میدان خواهند شد.

وی همچنین بر اهمیت و نقش سرمایه‌های اجتماعی و نیروی‌انسانی متخصص در رشد اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: در این حوزه نیز سرمایه‌های مناسبی در کشور وجود دارد؛ سرمایه‌های اجتماعی قوی که می‌توانند خلق سرمایه مادی هم داشته باشند. در همین خصوص برخی کشورهای اروپایی علیرغم داشتن سرمایه مادی صرفا به واسطه سرمایه اجتماعی که در اختیار داشتند؛ خلق ثروت کردند و موفق بودند.