10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 18 بهمن 1401 ساعت 17:14

منطقه اقتصادی لامرد و پارسیان یک منطقه ملی است

معصومه صالحی- منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عنوان قطب بزرگ صنعتی – معدنی کشور در جنوب استان فارس و در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت‌وگاز و معادن‌غنی (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است.

این مجموعه صنعتی با مساحتی حدود ۸۵۰۰ هکتار یکی از زیرمجموعه‌های سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود و در اسناد ملی و آمایش سرزمین از جایگاه بارز و برجسته‌ای برای توسعه صنعتی کشور و تحقق جهش تولید برخوردار است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد با هدف توسعه صنایع انرژی‌بر، انتقال دانش‌فنی، جلوگیری از خام‌فروشی و خلق ارزش‌افزوده عظیم، جذب سرمایه‌های داخلی‌وخارجی، افزایش توان صادراتی، تامین کالاهای‌اساسی و باکیفیت از طریق توسعه صنایع‌مادر، تکمیل زنجیره صنایع‌معدنی، تحقق اشتغال پایدار و رفع محرومیت منطقه ایجاد شده است.

مزیت‌های منطقه ویژه‌اقتصادی لامرد

اهمیت موقعیت ژئوپولتیک منطقه ویژه اقتصادی لامرد بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه این منطقه کمتر از ۵۰ کیلومتر با بندر پارسیان فاصله دارد و این پس‌کرانگی خصوصیاتی را برای آن ایجاد کرده است. از سوی دیگر این منطقه از رطوبت کمتری نسبت به مناطق ساحلی برخوردار است و طبیعتاً صنایع مستقر در این مکان با خوردگی کمتری مواجه می‌شوند.

دسترسی به ساحل نیز یکی دیگر از مزیت‌های منطقه است. در واقع نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نظیر قطر، بحرین، کویت، عمان، عربستان و ... و مجاورت با سایت پارس‌جنوبی عسلویه باعث شده که این منطقه از مزیت‌های بی‌شماری برخوردار باشد. مسأله بعدی گاز است که از عسلویه در جوار این منطقه عبور می‌کند. در واقع گاز موردنیاز این منطقه از خط ۴ و ۸ خطوط سراسری تامین می‌‌شود. بنابراین تامین آب‌وگاز مورد نیاز این منطقه قابل‌حل و در دسترس است، اما بحث برق همچنان چالش بزرگ بخش صنعت است که البته گفته می‌شود با سرمایه‌گذاران برای حل این قضیه و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و همچنین نیروگاه خورشیدی در حال مذاکره‌اند. چراکه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد صنایع انرژی‌بر مستقر هستند؛ صنایعی همچون آلومینیوم، سیمان، صنایع پایین‌دست آلومینیوم، منیزیوم و پتروشیمی‌ها که به گاز، آب و برق باکیفیت بالا نیاز دارند.

از سوی دیگر واقع شدن در مجاورت فرودگاه بین‌المللی عسلویه و لامرد و قرار گرفتن در بین دو رشته‌کوه به جهت پدافند غیرعامل نیز موقعیتی خاص و استراتژیکی برای این منطقه رقم زده است. قرارگرفتن در نقطه تلاقی استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان هم از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در این کانون صنعتی‌ومعدنی محسوب می‌شود و از همه مهمتر طبیعت زیبا، بکر و منحصربه‌فرد این منطقه که می‌تواند حسن‌ختام این همه مزیت و ویژگی برای قرارگیری منطقه ویژه اقتصادی لامرد در این مکان قلمداد شود.

به مناسبت دهه‌‌مبارک‌‌فجر و به همت سازمان ایمیدرو و روابط‌عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های گروهی با هدف آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها از این منطقه بازدید کردند و از نزدیک با زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آشنا شدند و در جریان تحولات و سیر پیشرفت پروژه‌های مستقر در این منطقه سوق‌الجیشی قرار گرفتند.

احداث مسیر آزادراه لامرد-پارسیان که با مشارکت وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت صمت و سازمان ایمیدرو در حال احداث است، شهرک مسکونی تابناک، پروژه‌های زیرساختی، گمرک، آب‌‌شیرین‌‌کن و برخی از صنایع مستقر در این منطقه نظیر مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) و نیروگاه غدیر از جمله مکان‌هایی بود که خبرنگاران در این بازدید از آنها دیدار کردند.

منطقه اقتصادی لامرد و پارسیان یک منطقه ملی است

مهندس کوروش فتاحی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد که به تازگی سکاندار این منطقه شده است؛ در نشست خبری خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه «منطقه اقتصادی لامرد و پارسیان یک منطقه ملی است که می‌تواند مزایای خاصی را برای استان‌ها و همچنین کشور به همراه داشته باشد» ضمن قدردانی از متولیان و کسانی که فکر و ایده تاسیس این منطقه اقتصادی را اجرایی کردند؛ گفت: سال ۱۳۸۴ تفکر ایجاد منطقه ویژه در جنوب کشور در سازمان ایمیدرو به مطالعه گذاشته می‌شود. کسانی که از گذشته این منطقه را ایجاد کردند؛ روزی به بلندای فکر خودشان می‌نگریستند که این منطقه، منطقه‌ای خاص خواهد بود؛ لذا لازم است از این نوع نگاه و دوراندیشی که صورت گرفته، قدردانی کنیم.

وی مردم لامرد را انسان‌هایی باهوش، سختکوش و بسیار راسخ و با استعداد برشمرد و در خصوص اقدامات انجام شده در این منطقه ویژه چنین توضیح داد: تهیه و تامین انرژی صنایع انرژی‌بر مستقر در منطقه یکی از اولویت‌های مجموعه محسوب می‌شود که تامین آب از طریق طرح انتقال آب خلیج‌فارس، برنامه احداث نیروگاه برق ۹۱۳ مگاواتی و تامین گاز پایدار از خطوط ۴ و ۸ سراسری از جمله برنامه‌های منطقه ویژه لامرد محسوب می‌شود.

مهندس فتاحی تاکید کرد: از لحاظ تامین انرژی در زمینه آب با شرکت فراآبرسان قراردادی منعقد شده است که از منطقه پارسیان با نصب آب‌‌شیرین‌کن و با ایجاد پمپاژهایی در مسیر آب به منطقه ویژه لامرد و سپس به استان فارس، شیراز، اصفهان و آباده و بالاتر منتقل می‌شود.

وی همچنین گفت: بالغ بر ۱۰ میلیون متر مکعب از این شرکت خواستار تامین آب شده است که انشاءالله تا یک‌ونیم سال آینده این میزان آب به منطقه وارد خواهد شد. در خصوص بحث تامین برق نیز با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر انرژی قراردادی منعقد شده است که به موجب آن ۹۱۳ مگاوات در چهار فاز به منطقه ویژه برق‌رسانی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای در بخش زیرساخت‌های منطقه نیز گفت: در حال حاضر ۱۹۰۰۰ میلیارد ریال پروژه در توسعه زیرساخت‌های منطقه موردتوجه است که با اجرای آن مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه به بیش از ۳۰ میلیارد ریال می‌رسد.

به گفته وی یکی از قراردادهای سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد است که ۵۰ هکتار زمین برای استقرار کارخانه به سرمایه‌گذار واگذار شده است. همچنین سه مورد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پتروشیمی اجرایی خواهد شد که تولیدکننده محصولاتی همچون اتانول، متانول، انواع رزین و بوتادین خواهد بود.

احداث نیروگاه برق خورشیدی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این منطقه بیان داشت: در بحث سرمایه‌گذاری‌های صورت‌‌گرفته نظیر مجتمع آلومینیوم جنوب به عنوان مدرن‌ترین خط تولید شمش آلومینیوم در ایران و جهان بالغ بر هزار و دویست میلیارد دلار در آن زمان سرمایه‌گذاری انجام شده و امروز بالغ بر ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید می‌کند و بیش از ۲۳۰۰ کارگر و مهندس به صورت مستقیم به کار گرفته است.

وی اظهار داشت: همچنین نیروگاه برق خورشیدی به مساحت ۲۰ هکتار در حدود 8 مگاوات برق تولید می‌کند، کارخانه آسفالت و کارخانه قطعات بتنی از دیگر کارخانجات مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد محسوب می‌شود.

ضرورت احداث ریل راه‌آهن

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اقتصادی را از استراتژی‌های منطقه و سازمان ایمیدرو نام برد و اعلام کرد: احداث مسیر لامرد به پارسیان، ایجاد ریل آهن در همین مسیر، خط انتقال نفت و ایجاد پارک پتروشیمی از برنامه‌های توسعه‌ای در راستای ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران است.

به گفته وی احداث ریل راه‌آهن برای انتقال محصولات و کالاهای تولید شده در این منطقه یکی از ضروریات است که باید هر چه زودتر اجرایی شود. در واقع ایجاد جذابیت‌ها برای سرمایه‌گذاران باید از ریل راه‌آهن استفاده کنیم که برای این موضوع 5 هزار میلیارد تومان هزینه برآورده شده است که ریل راه‌آهن به منطقه ویژه کشیده شود.

افتتاح پتروشیمی هرمز در دو فاز

مهندس فتاحی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی هرمز در دو فاز تولید رزین و تولید هیدروکربن در آستانه افتتاح قرار دارد که انشاءالله سوم خرداد شاهد افتتاح این کارخانه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در هفته آینده از سه قرار داد منعقد شده در حوزه‌های پتروشیمی‌ و فولادی رونمایی خواهد شد. سرمایه‌گذاری کارخانه فولاد، پتروشیمی نگین الماس و پتروشیمی سیگلو که قرارداد آن منعقد شده و در نمایشگاه پتروشیمی ساخت داخل از آن رونمایی خواهد شد.

هزینه‌های صنعتی‌شدن را نباید مردم منطقه بپردازند

مهندس فتاحی در ادامه به اقدامات انجام‌‌شده مجموعه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: منطقه ویژه اقتصادی لامرد در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی؛ یکی از ضروریات استقرار سرمایه‌گذاران را به رعایت مسائل زیست‌محیطی و توجه به شاخص‌های بهره‌وری منوط کرده است.

وی با تاکید بر اینکه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی لامرد بسیار حائزاهمیت است گفت: صنایعی که در این منطقه ویژه ایجاد می‌شوند؛ نباید آلودگی و آلایندگی برای محیط زیست ایجاد کنند. در واقع هزینه‌های صنعتی‌شدن و اقتصادی‌شدن یا ایجاد یک چرخه کسب‌وکار و اشتغالزایی در منطقه‌ای نباید گریبانگیر مردم منطقه شود‌.