17 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 06 اسفند 1401 ساعت 11:17

پیشران بودن در حوزه دانش‌بنیان‌ها موتورمحرکه صنعت است

دکتر طیب‌‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»:

پیشران بودن در حوزه دانش‌بنیان‌ها موتورمحرکه صنعت است

معصومه صالحی

اگر می‌خواهیم موتورمحرکه صنعت بمانیم؛ باید در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان نیز پیشرو و پیشران باشیم؛ به همین دلیل فولاد مبارکه باید به شرکتی دانشی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر محمدیاسر طیب‌‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» ضمن بیان مطلب فوق، تولید فولاد زنگ‌نزن را گامی مهم برای نزدیک شدن به یک شرکت دانشی دانست و گفت: تولید فولاد زنگ نزن با توجه به محدودیت‌های شدید و با استفاده از ظرفیت‌های موجود محقق شد.

دکتر طیب‌‌نیا با تاکید بر اینکه باید نگاه ما در کشور نگاهی متفاوت باشد و در همه عرصه‌ها نظیر تولید، خرید، فروش و حتی مدیریت و حکمرانی سازمانی؛ نوآوری را اجرایی کنیم، افزود: در همین راستا لازم است که مدیران صنعتی به دنبال نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان بروند. علاوه بر این صنایع نیز باید به سمت شرکت‌هایی بروند که نیروهای دانشی و دانش؛ ارزش اصلی آنها هستند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه باید نگاه از بنچ‌مارک‌ها و گام نهادن در مسیر آنها به سمت تولید با محوریت نوآوری باشد، افزود: فولاد مبارکه امروز به خودکفایی بالای ۹۰ درصد در تامین داخلی تجهیزات رسیده‌ و درصدد توسعه نوآوری است که البته تداوم این روند تضمین‌کننده رشد و پیشرفت این شرکت خواهد بود.

به گفته وی صنعت فولاد کشور طی سال‌های آینده از بسیاری از مزایای کنونی برای تولید فولاد بهره‌مند نخواهد بود؛ بنابراین فولاد مبارکه در گام دوم خود برای تغییر نگاه و تغییر رویکرد برنامه دارد.

دکتر طیب‌نیا با اشاره به اینکه در کشور ما بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز ایجاد کارخانه وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود طی ۱۳ یا ۱۴سال آینده صنعت فولاد با چالش‌هایی نظیر مواد‌اولیه و   محدودیت‌های دیگری نظیر انرژی از جمله گاز و افزایش قیمت آنها مواجه خواهد شد. علاوه بر این موضوع حمل‌ونقل نیز به عنوان پاشنه آشیل صنعت فولاد موضوع مهم دیگری است که باید موردتوجه همگان قرار گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: انقلاب‌صنعتی چهارم، تحول دیجیتال، الزامات محیط‌ زیستی، نیروی‌انسانی و ... از جمله مسائل دیگری است که به عنوان چالش‌های صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود.

دکتر طیب‌نیا در ادامه گفت: در فولاد مبارکه به دنبال تحول در نگاه‌ها و رویکردها هستیم که در حوزه توسعه کمی؛ فولاد مبارکه سال‌ها تلاش کرد تا به ظرفیت نامی خود برسد تا به امروز که این شرکت به بیش از ۱۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور رسیده است. فولاد مبارکه به دستاوردهای خوبی رسیده، اما سؤال این است که آیا با توجه به رقابت‌های موجود فولاد مبارکه با ادامه این روند می‌تواند همواره پیشتاز بماند؟

وی همچنین گفت: هدف‌گذاری فولاد مبارکه از تولید ۲۵ میلیون تن فولاد به درآمدزایی ۱۵ میلیارد دلار در چشم‌انداز آینده تغییر پیدا کرده که شامل سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید است. امروزه تجهیزات یک صنعت شاخصی نیست که آن صنعت را با دیگر صنایع متمایز کند؛ بلکه تخصص‌ودانش نیروی‌انسانی آن صنعت را متمایز می‌کند؛ بنابراین باید به سمت نوآوری باز و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانشی برویم.

دکتر طیب‌نیا در ادامه در خصوص جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» گفت: جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» به منظور تولید با محوریت نوآوری برگزار می‌‌شود تا با افزایش همکاری‌ها و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان این اتفاقات مهم در فولاد مبارکه، استان اصفهان و کشور رقم بخورد و بتوانیم به قطب نوآوری در منطقه تبدیل شویم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه گفت: بشر از گذشته‌های دور آرزوی‌های زیادی داشته و با تلاش مداوم بسیاری از آنها را محقق کرده است. در همین راستا ادعای ما این است که آرزوی علم کیمیا در فولاد مبارکه محقق شد؛ چراکه امروز تبدیل سنگ‌آهن به محصولات ویژه از جمله ورق زنگ‌نزن و محصولات ظریف پزشکی از جمله پیچ‌های ایمپلنت با ارزش‌‌افزوده‌ای بالغ بر ۳۴ هزار برابری به‌ عنوان یکی از آرزوهای بزرگ بشر در فولاد مبارکه محقق شده است که این چیزی نیست جز کیمیاگری و اکسیری به نام نوآوری که ارزش‌آفرینی می‌کند.##