13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 22 شهریور 1402 ساعت 20:43

13 تا 16 آبان ماه برگزار می‌شود؛ ایران ‌کانمین 2023 با حضور ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی

معصومه صالحی
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع‌معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع‌وابسته (ایران کانمین 2023) پس از چند سال وقفه؛ ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور 300 شرکت داخلی ‌و خارجی فعال در حوزه‌های سنگ، ذوب‌آهن، آلومینیوم، مس، فولاد و ... در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
به گزارش جهان معدن؛ نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع‌معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته (ایران کانمین 2023) صبح امروز با حضور دکتر محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن، شهنام سپاسدار مدیر بانیان امید و حسام گودرزی قائم‌مقام شرکت بانیان امید مجری این نمایشگاه با حضور خبرنگاران تخصصی حوزه معدن و صنایع‌معدنی در محل خانه معدن برگزار شد.
دکتر بهرامن رئیس خانه معدن ایران در ابتدای این نشست خبری از برگزاری نمایشگاه کانمین 2023 بعد از دو سال وقفه خبر داد و گفت: در برنامه هفتم توسعه برای بخش معدن رشد ۱۳ درصدی در نظر گرفته شده است که بالفعل رساندن آن یکی از نیازهاست.
وی با اشاره به اینکه طراحی استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کنونی که در دست اقدام است با در نظر گرفتن یک افق ۳۰ ساله یعنی برای سال ۲۰۵۰ در حال انجام است، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید بخش معدن تامین‌کننده مواداولیه بسیاری از صنایع در کل دنیا محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر بخواهیم خود را با شرایط موجود وفق دهیم؛ امکان دستیابی به رشد ۱۳ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه برای این بخش مقدور نخواهد بود.
دکتر بهرامن اولین ابزار برای رسیدن به این هدف را رشد سرمایه‌گذاری در بخش تولید عنوان کرد و گفت: این در حالی است که رشد بخش معدن در سال گذشته ۳ درصد بود و مطابق آمار موجود برای اینکه رشد بخش معدن به ۷ تا ۸ درصد برسد؛ حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.
رئیس خانه معدن ایران «توجه به وضعیت بازار» را عامل مهم دیگر برای تحقق هدف مدنظر عنوان کرد و گفت: توجه به «بازار» عامل مهم دیگری است؛ چراکه میزان مصرف داخل محدود و مشخص است و طبیعاتا مازاد تولید باید صادر شود و در نتیجه نمی‌توانیم فقط به مصارف داخلی بسنده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه معدن مزیت رقابتی کشور ما محسوب می‌شود، گفت: آنچه که مسلم است اینکه تاکنون اقدامات صورت‌گرفته با ابعاد این مزیت رقابتی مناسب نبوده است؛ بنابراین لازم است که برنامه‌ریزی بلندمدتی در این خصوص صورت گیرد.
دکتر بهرامن با تاکید بر اینکه به منظور رشد سرمایه‌گذاری ابتدا باید در کشورهایی نظیر افغانستان سرمایه‌گذاری کنیم تا از طریق این نوع سرمایه‌گذاری بتوانیم مواداولیه موردنیاز خود را وارد کنیم، گفت: شرکت‌های خارجی برای شناخت ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری وارد کشورمان می‌شوند. البته خانه معدن اطلاعات لازم را در اختیار آنها می‌گذارد تا در آینده اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
حضور 300 شرکت داخلی و خارجی در کانمین
حسام گودرزی قائم‌مقام شرکت بانیان امید در این نشست با اشاره به شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، گفت: در کانمین 2023 میزبان 300 شرکت داخلی و خارجی خواهیم بود که 74 شرکت خارجی و از کشورهای روسیه، چین، ترکیه، هند، امارات، افغانستان، اسپانیا، آلمان، کانادا و بلاروس هستند و به احتمال زیاد یک هیات تجاری نیز از کشور عربستان از نمایشگاه بازدید به عمل خواهد آورد.
وی در ادامه به پنل‌های تخصصی که در حاشیه این دوره از نمایشگاه برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: همچنین در حاشیه این دوره از نمایشگاه پنل‌های تخصصی در حوزه معدن و صنایع‌معدنی برگزار خواهد شد و موضوعاتی همچون «مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی»، «تامین مالی»، «چالش‌های توسعه‌پایدار»، «هوشمندسازی، تحول دیجیتال و انقلاب‌صنعتی چهارم» و «اهمیت و جایگاه حمل‌ونقل و ترانزیت در بخش معدن و صنایع‌معدنی» را مورد بررسی قرار خواهد داد.
وی در ادامه تاکید کرد: «پنل مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی در صنعت معدن» با مدیریت طاهره خارستانی مشاور و مدرس بین‌المللی مدیریت پایدار و مسئولانه و رئیس کمسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، «پنل راهکارهای تامین مالی در حوزه معدن» با مدیریت دکتر پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران و  رئیس کمیسیون اقتصاد خانه معدن ایران، «پنل چالش‌های توسعه پایدار در حوزه معادن و صنایع‌معدنی» با مدیریت دکتر محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و نائب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «پنل هوشمندسازی، تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در صنایع‌معدنی با مدیریت دکتر مجید وفایی‌فرد رئیس مرکز نوآوری‌وفناوری بخش معدن و صنایع‌معدنی (ایمینو) و مدیر مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران و «پنل اهمیت و جایگاه حمل‌ونقل و ترانزیت در صنایع‌معدنی» با مدیریت محمد عیقرلو دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران برگزار می‌شود.
شهنام سپاسدار مدیر بانیان امید نیز در این نشست با تأکید بر نقش نمایشگاه‌ها بر اقتصاد کشور گفت: نمایشگاه‌ها نقش بسزایی بر اشتغال و مواردی از این قبیل دارند. واقعیت امر این است که نمایشگاه بهترین رسانه برای توسعه اقتصادی است. نکته دیگر این است که با توجه به ظرفیت معدن در ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. البته اگر ما هم بتوانیم در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری کنیم؛ بسیار مطلوب است و می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد