09 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 23 آذر 1402 ساعت 20:30

مهدی چمران: اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه ملی است

رئیس شورای شهر تهران در نخستین همایش نهضت مالی شهر تاکید کرد: اعتماد مردمی بزرگ‌ترین سرمایه ملی است و باید در مسیر ارتقای آن تلاش کنیم.

به گزارش جهان معدن و  به نقل از ستاد خبری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر ؛ مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه درباره همایش نهضت تامین مالی شهرگفت: امید است نتایج حاصل از برگزاری این همایش و نمایشگاه و نشست‌های آموزشی برای مدیران و کارمندان شهرداری های کل کشور مفید باشد زیرا شهرداری ها علاقه شدیدی به آبادانی شهر خود دارند و آبادانی شهرها یعنی آبادانی کشور و مردم نیز تفاوتی بین شهرداری و دولت نمی‌بینند.


وی با بیان اینکه همه برای آبادانی شهرها باید کمک کنیم افزود: اگر کار خوبی در شهر انجام شود همه خوشحال می‌شوند و از مجموعه نظام هم راضی خواهند بود. اگر هم کاری انجام نشود گلایه‌مند می‌شوند وکمبودها را از چشم همه می‌بینند. بنابراین همه برای آبادانی شهر باید کمک کنیم البته این دلیل نمی‌شود که به آبادانی روستاها توجه نکنیم. آبادانی شهرها از آبادانی روستاها می‌گذرد. اگر روستاها آباد شود و روستائیان درآمد مکفی داشته باشند دیگر به شهرها مهاجرت نمی کنند و زیستگاه‌های غیر قانونی کلان‌شهرها هم به وجود نخواهد آمد. اگر شهرداران و دهیاران برای آبادانی محل خدمت خود تلاش ‌کنند، به مجموعه کل جمهوری اسلامی کمک خواهند کرد.


چمران در موضوع آبادانی شهرها و روستاهای کشور با تاکید بر اینکه متخصصان باید برنامه‌ریزی کنند و شهرداران و شورای شهر نیز باید از آن استفاده کنند، اظهار داشت:  پروژه‌هایی به طور سنتی انجام می‌شود که پیمانکاران آن درخواست بودجه دارند. خدا را شاکریم که بودجه موجود است چون زمانی تامین این موضوع سخت بود. اما هنوز بودجه کم داریم.

وی با بیان اینکه در شهر تهران از 4 هزار تا 6 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که متاسفانه سرعت بازسازی با سرعت فرسودگی مساوی نیست، افزود: این موضوع به روش‌ها و حمایت‌هایی نیاز دارد. یکی از این روش‌ها این بود که چند سال قبل لایحه‌ای به مجلس بردیم مبنی بر اینکه اگر کسی قصد بازسازی بافت فرسوده دارد، از او عوارض نگیرید. از سال ۸۳ این موضوع اجرا می‌شود. حتی بسیاری جریمه هایی داشتند که توان پرداخت آن را نداشتند که آن جرایم هم بخشوده شد. مجلس و نمایندگان نیز تصمیم گرفتند به بافت فرسوده موجود در کل کشور 50 درصد تخفیف دهند. البته شهرداری‌های کل کشور این تخفیف را می‌دهند اما قرار بود این 50 درصد از بودجه‌ها و اعتبارات عمومی دولت تامین شود  ولی شهرداری‌ها همچنان طلب دارند. من این موضوع را چندی پیش در جلسه با آقای زاکانی مطرح کردم. سال‌های سال است که تهران صد درصد تخفیف میدهد اما 50 درصدی که قانون شده باید پرداخت شود. دلم میخواست که عزیزان سازمان برنامه و بودجه هم اینجا باشند. چون وقتی به هیبت دولت می‌گوییم که این 50 درصد ها را بپردازیم مجلسی ها میگویند که این موضوع در بودجه دولت پیش بینی نشده است.


اعتماد مردم یک سرمایه بزرگ اجتماعی است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز نتوانستیم در شهر و کشورمان از ظرفیت‌های مردمی به خوبی استفاده کنیم، ساکنان بعضی محلات می‌گویند حاضر هستیم حتی پل را برای منطقه خودمان احداث کنیم یا اقدامی را انجام دهیم، باید اعتماد مردمی را با برنامه‌ریزی دقیق ارتقا دهیم و از این ظرفیت استفاده کنیم زیرا اعتماد مردمی بزرگ‌ترین سرمایه ملی است و باید در مسیر ارتقای آن تلاش کنیم.


شهرداری‌ها در بودجه عمومی سهمی ندارند
چمران به عدم اختصاص بودجه برای شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها در بودجه عمومی سهمی ندارند اما به تسهیلات و مقرراتی نیاز دارند که با استفاده از آن‌ها درست کار و هزینه کنند. اگر برای تخفیف قانونی تصویب می‌شود، پس باید ما به ازای آن را هم بپردازند. الان در شهر تهران یک سوم بلیط مترو را شهرداری می‌پرازد یک سوم  دیگر را مردم می‌پردازند و یک سوم آن سهم دولت است. گاهی مکالماتی با شهروندان دارم که به من می‌گویند ما یک ساعت و نیم در ایستگاه اتوبوس هستیم ولی اتوبوس نیست، من چگونه به آن‌ها توضیح دهم که ما قصد خرید اتوبوس داریم اما وزارت کشور هزینه آن را تامین نمی‌کند؟ تامین مالی یعنی این تعهدات باید اجرایی شود. روش‌های جدیدی هم که دوستان فرمودند موارد بسیار خوبی است اما همانطور که قبلا اشاره شد، نباید سهم مشارکت مردمی را فراموش کنیم. ما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت مردمی استفاده ‌کنیم. چون یا خودمان خوب کار نکردیم یا اعتمادسازی صورت نگرفته است. به عنوان مثال چند سال مسکن متری فروخته شد اما هیچ‌کسی به مسکن نرسید، مثل یک اوراق قرضه بود که فقط سر سال سود آن به مردم می‌رسید اما آن ایده عملیاتی نشد. باید کار را با برنامه‌ریزی درست انجام دهیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم. به کارگیری مردم ارزنده و مهم است. بسیاری از محلات حاضرند که کمک کنند تا پل بسازند یا کاری کنند. باید با برنامه ریزی و اعتماد سازی از این شرایط  استفاده کنیم. اعتماد مردم یک سرمایه بزرگ اجتماعی است. نباید طوری کار کنیم که این سرمایه اجتماعی آسیب ببیند.