09 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 27 آذر 1402 ساعت 12:20

رونمایی از سامانه یکپارچه لجستیک و مدیریت تجارت توسط وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت رونمایی کرد.

به گزارش جهان معدن ؛ بهنام علیخانی، نایب رییس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی در رونمایی از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت«باعه» با اشاره به هدف از ایجاد و راه‌اندازی این سامانه اظهار داشت:از چند سال گذشته گلوگاه‌های تجارت ایران شناسایی شد که چند عامل از موانع تجارت و لجستیک یکپارچه ایران بوده‌ که در راستای رفع این موانع سامانه مذکور ایجاد شد که از طریق این سامانه تمام فرایند زنجیره تامین برای صاحببن کالا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از موانع مهم این بوده که فرایند تجارت ایران به صورت جزیره‌ای و سنتی انجام می‌شود بدین صورت که شرکت‌ها خرید را خودشان انجام می‌دهند و گاها بدون آگاهی کافی از اطلاعات قوانین بانکی، حمل و نقل ، بیمه و گمرکی مبدا و مقصد و بدون شناخت از شرایط شرکت‌های کشتیرانی و سایر شقوق ترکیبی نسبت به حمل بار اقدام می‌کنند و همین اقدام جزیره‌ای باعث افزایش هزینه‌ها برای صاحب کالا  می‌شود.

علیخانی گفت: همین عدم شناخت صحبت کالا  از قوانین و مقررات گمرکی داخلی و بین‌المللی و ... که منجر به مواجه با مشکلات متعدد و در نهایت هزینه دموراژ و انبارداری و زمان تحویل کالا را بالا می‌برد و منکر به رسوب کالا می‌شود و حتی امکان متروکه شدن کالا و از دست دادن آن وجود دارد که مجموع این عوامل در نهایت  هزینه تمام شده را برای فعالان اقتصادی و تجاری بالا می‌برد. اما این سامانه این فرصت را برای تجار فراهم می‌کند از ابتدا و انتهای فرایند تجارت از جمله حمل و نقل بین‌المللی هوایی، زمینی، دریایی، ریلی و ترکیبی، کشتیرانی، مدیریت اسناد و مجوزها، مدیریت امور ارزی ، تطبیق اسناد با ثبت سفارش و اخذ مجوزهای قانونی در کمترین زمان رصد حمل کالا، ترانزیت داخلی و خارجی، امور گمرکی و ترخیص کالا ، حمل و نقل داخلی، انبار داری و استریپ، مدیریت امور بانکی و بیمه از طریق سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت انجام می‌شود و در نهایت حتی امکان دموراژ صفر برای شرکت‌ها وجود دارد.

مدیرعامل گروه باعه با بیان اینکه با این سامانه زمان تحویل کالا به شدت کاهش پیدا می‌کند، گفت: میانگین حمل و ترخیص کالا از چین به ایران را از ۶ ماه به ۶٠ روز کاهش دادیم که این کاهش زمان به طور مستقیم باعث کاهش بهای تمام شده و هزینه‌ کالا برای تجار و  فعالان اقتصادی می‌شود.

علیخانی با بیان اینکه با این سامانه تمام حوزه‌های تجارت با دانش تخصصی انجام می‌شود، گفت: برای انجام این فرایند و فرماندهی حوزه تجارت توانسته این با بکار گیری متخصصان در هر بخش با وجود شرایط تحریم‌ها ‌ دموراژ کالا و هزینه تمام شده تجارت را به حداقل برسانیم و حجم ترانزیت را افزایش دادیم. همچنین با این سامانه امکان مبادله اطلاعات و  فرآیندهای تجاری با صاحبان کالا و فروشندگان به صورت لحظه‌ای وجود دارد .