14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 08 اسفند 1400 ساعت 12:57

عملکرد معدنکاران در ١١ ماهه امسال چه بود؟

آمار تولید محصولات منتخب معدنی سال جاری تا پایان دی ماه نشان می‌دهد که بیش از نیمی از محصول منتخب معدنی، با رشد میزان تولید نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال گذشته مواجه شده‌اند. البته این رشد در اکثریت محصولات کم و زیر ۱۰ درصد است.

به گزارش جهان معدن به نقل از ایسنا، بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع ۱۰ ماهه سال جاری ۴۶۴ هزار و ۵۰۰ تن شمش آلومینیوم با ۲۴.۸ درصد افزایش نسبت به ۳۷۲ هزار و ۳۰۰ تن در مجموع ۱۰ ماهه نخست سال گذشته، تولید شده و بیشترین افزایش تولید محصولات منتخب معدنی را به خود اختصاص داده است.

پس از شمش آلومینیوم، بیشترین رشد تولید را شیشه جام داشته و از ۹۶۲ هزار و ۳۰۰ تن تولیدی در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۴۰۰ در مدت مذکور سال ۱۴۰۰ رسیده و افزایش ۱۷.۳ درصدی تولید را رقم زده است.

تولید ظروف چینی نیز در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۷ درصد بیشتر شده و به ۵۰ هزار و ۹۰۰ تن رسیده است. در مجموع ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، میزان تولید این محصول ۴۶ هزار و ۴۰۰ تن ثبت شده است.

تولید کاتد مس و کاشی و سرامیک نیز در مقایسه آماری تولید در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد به ترتیب ۴.۸ درصدی (کاتد مس) و سه درصدی (کاشی و سرامیک) را نشان می‌دهد. در مجموع ۱۰ ماهه امسال ۲۵۱ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس و ۳۸۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۰۰ مترمربع کاشی و سرامیک تولید شده است. آمار تولید این دو محصول معد نی در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تن برای کاتد مس و ۳۷۱ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۴۰۰ تن برای کاشی و سرامیک ثبت شده است.

کمترین میزان رشد تولید محصولات منتخب معدنی متعلق به ظروف شیشه‌ای و آلومینا است که به ترتیب ۱.۱ درصد و ۰.۶ (شش دهم) درصد رشد تولید داشته‌اند. از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه امسال ۶۱۲ هزار و ۳۰۰ تن ظروف شیشه‌ای و ۱۹۳ هزار و ۱۰۰ تن آلومینا تولید شده است. میزان تولید این دو محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب معادل ۶۰۵ هزار و ۶۰۰ تن (شیشه‌جام) و ۱۹۲ هزار تن (آلومینا) بوده است.

اافت ۲ تا ۱۷ درصدی تولید ۵ محصول منتخب معدنی

در مقابل اما از فروردین ماه تا پایان دی ماه کمترین میزان کاهش تولید در این مقایسه آماری مختص فولاد خام است که از ۱۷۵ از ۲۳ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۹۰۰ تن تولیدی در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ به ۲۳ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۰۰ تن رسیده و دو درصد کاهش تولید داشته است.  

محصولات فولادی نیز در ۱۰ ماهه امسال با افت ۴.۷ درصدی ۲۱ میلیون و ۸۳ هزار و ۴۰۰ تن تولید شده است. در مجموع ۱۰ ماهه سال گذشته ۲۲ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۰۰ تن محصولات فولادی تولید شده بود.

پس از محصولات فولادی، تولید سیمان نیز ۸.۴ درصد کاهش را در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و از ۵۷ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۹۰۰ تن به ۵۲ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.

کنسانتره زغالسنگ و چینی بهداشتی نیز بیشترین کاهش تولید را داشته‌اند. در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال به ترتیب یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۷۰۰ تن کنسانتره زغالسنگ و ۸۱ هزار تن چینی بهداشتی تولید شده که به نسبت یک میلیون و ۳۸۱ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره زغالسنگ و ۹۸ هزار و ۴۰۰ تن چینی بهداشتی تولید شده در مجموع ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۲ درصد و ۱۷. ۶ درصد افت تولید داشته‌اند.