10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 07 خرداد 1402 ساعت 16:01

بهره برداران معادن غیرفعال، سلب صلاحیت می شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: معادن در اختیار بهره‌بردار، در صورتی که غیرفعال مانده باشند، باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمپاسکو، رضا محتشمی پور در «همایش معاونین امور معادن و صنایع معدنی صمت استان‌ها با محوریت احیای معادن کوچک مقیاس» با بیان این مطلب گفت: با توسعه عملیات اکتشافی و حذف موانع آن، باید ظرفیت‌های ناشناخته کشور را در حوزه معدن شناسایی و فعال کنیم.

وی ادامه داد: ایمنی، بهره‌وری و ارتقای فناوری باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از ظرفیت معدنی ما به دلایلی غیرفعال مانده، تصریح کرد: معادن غیرفعال به 2 بخش معادن دارای متولی و معادن بدون متولی یا بلامعارض که در اختیار وزارتخانه است، تقسیم می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۴ هزار محدوده معدنی بلوکه شده در کشور وجود دارد که باید شناسایی و آسیب شناسی شود تا در صورت لزوم با استفاده از ماده ۲۴ مکرر، مشکل آنها مرتفع شود.

محتشمی پور با بیان اینکه معادن بلامعارضِ در اختیار سازمان صمت استان‌ها و وزارتخانه ابتدا باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، گفت: در صورت استقبال نشان ندادن بخش خصوصی از این معادن، باید دولت و در راس آن وزارت صمت اقدام کند. معادنی هم که به دلیل عدم صلاحیت بهره‌بردار غیرفعال مانده است باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

وی افزود: برخی از محدوده‌ها به دلایل زیرساختی غیرفعال هستند و نیاز است طرح احیا در فعال سازی معادن با تجمیع و ایجاد واحدهای فرآوری زمینه فعال سازی این معادن را فراهم کند.

محتشمی‌پور با تاکید بر اینکه همه محدوده‌هایی که در لایه مزایده ادارات کل صمت استان‌ها هستند باید تا پایان سال تعیین تکلیف شوند، خاطرنشان کرد: سازمان‌های صمت استان‌ها موظف هستند با کمک طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نسبت به تعیین تکلیف این محدوده‌ها و برگزاری مزایده اقدام کنند.

احیا و فعال سازی 400 معدن تا پایان امسال

خدایار کریم‌نژاد، مدیرعامل ایمپاسکو در این همایش، اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ معدن تا پایان امسال در طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس قرار می گیرند.

وی افزود: از زمان واگذاری طرح فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان مجری در سال ۹۷ به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، با تشکیل شورای هماهنگی ضمن آسیب شناسی‌های این طرح، 5 آسیب را که باعث راکد شدن معادن کوچک شده بود شناسایی و بر رفع موانع آن متمرکز شدیم.

کریم‌نژاد با اشاره به فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس طی سال گذشته با تعریف ۴۶ بسته سرمایه‌گذاری در همه استان‌های کشور، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۱ بسته برنده داشت و ۵۵ مجوز معدنی از طریق بسته‌های سرمایه‌گذاری صادر شد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال جاری سایر بسته‌های سرمایه‌گذاری به نتیجه نرسیده را واگذار کنیم و هر چه بیشتر، از توانایی‌های بخش خصوصی توانمند و پرظرفیت در فعال‌سازی این معادن استفاده کنیم.